Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
08.12.2016 | Seuratoiminta | Uutinen

Liikunnallisista välitunneistako seuraava vientituote?

Miten Euroopassa aktivoidaan vähän liikkuvia koululaisia liikkumaan enemmän? Vastauksia etsitään koulu-seura -yhteistyötä kehittämällä EU:n Erasmus+ ohjelman Activity Square Europe -hankkeessa. Kymmenen kumppanuusmaan edustajat tutustuivat Pukinmäen peruskoulussa Helsingissä marraskuisena tiistaina mm. pitkiin välitunteihin, toiminnalliseen oppimiseen ja urheiluluokkiin.

Ensimmäisten luokkien toiminnallisella oppitunnilla vieraat saivat seurata matematiikan ja äidinkielen seitsemän eri toimintapisteen kautta kiemurtelevaa opetusta. Noin kymmenen minuutin välein pilli soi ja ryhmät vaihtoivat pisteiltä toisille. Mm. äidinkielen sanastoa opeteltiin onkimispisteellä, käytävällä tehtiin laskutehtäviä noppaa heittäen ja hyppien ja tontturastilla pipolakkeihin piilotettujen kuulien lukumäärää laskivat niin lapset kuin vieraatkin.

Herman Van Driessche Belgiastaja Aila Ibanez-Mengüc Ruotsista katselivat kaihoten käytävän nopparataa pitkin hyppiviä lapsia.
– Olisin rakastanut tätä! huokaisi kumpikin muistellen omia kouluaikojaan, jolloin opetus tarkoitti paikallaan pulpetissa istumista.

– Kun ajattelen erityisesti vähemmän liikkuvia lapsia, liikkumisen yhdistäminen ensin oppimiseen voi hyvinkin alentaa pikkuhiljaa kynnystä erilaiseen fyysiseen aktivisuuteen osallistumiseen. Toisaalta lapset, joille paikallaanolo on haasteellista, hyötyvät hekin varmasti näin hyvin hallitusta struktuurista, totesi Ibanez-Mengüc.
Van Driessche puolestaan kiinnitti huomionsa tehtäväradan väri- ja muotomaailmaan, joka oli hyvin yhteneväinen tietokonepelien kanssa.
– On helppoa ajatella samankaltaisuuden tukevan ja täydentävän lasten oppimista.

”Ei, välitunneilla ei mennä ulos ollenkaan!”

Jos toiminnallinen opetus herätti ihastelua, sitä koettiin myös välitunnilla. Jo koulupäivän rakenne, kaksi 30 minuutin välituntia koulupäivän aikana hämmästytti, mutta lisäksi koulutettujen Välkkäri-ohjaajien vetämät liikuntaleikit, kolmasluokkalaisten hoitama välituntivälinelainaamo, oppilaiden omatoimisuus ja välitunteja valvovat opettajat olivat täysin ennen näkemätöntä monelle, myös unkarilaiselle Zoltan Vassille.

– Ei, tällaista meillä ei ole ollenkaan. On todella hienoa nähdä lasten järjestävän toimintaa itse ja opettajien vain seurailevan sivusta ja antavan ongelmiin ratkaisuapuna, jos sellaista tarvitaan. Välitunnit ovat kyllä Unkarissakin 15-20 minuuttia, mutta esimerkiksi omien lasteni koulussa lapset eivät saa niiden aikana mennä ulos! Syyksi kerrotaan, että opettajilla ei ole aikaa valvoa heitä. Se kuulostaa typerältä, mutta vanhempana en voi tehdä asialle mitään.

Va. rehtori Mikko Kytömäki totesi myös koulupäivien pituuden ja opettajien määrän herättäneen kiinnostusta ja keskustelua.
– Vierailu tarjoaa erinomaisen pysähtymisen ja asioiden tarkastelun paikan myös itselle. Näin huomaa, että onpa meillä moni asia hienosti. Se, että liikuntaa on meillä Liikkuvana kouluna arjessa paljon – niin oppitunneilla kuin välitunneilla – näkyy myös liikkumisen ilona.

Zoltan Vass seurasi silmä tarkkana välituntileikkejä.
– Tämän leikin otan mukaan. Samoin tuon polttopallotyyppisen…

Kuva: Zoltan Vass halusi osallistua urheiluluokkalaisten liikuntatunnille

ACTIVITY SQUARE EUROPE PROJECT

Artikkeliin: ‘Moving 80 million children in Europe’ ̶ uusi Erasmus+ ohjelman hanke kehittää koulujen ja seurojen yhteistyötä

Lue lisää aiheesta