Siirry sisältöön
Uutiset Kaikki uutiset
Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä
30.12.2016 | Olympiakomitea

Mikä saa sinut seuraamaan urheilua paikan päällä kotikatsomon sijaan?

Ajankohtaisiin urheiluelämän aiheisiin tarttuva Reilu Peili selvitti urheiluvaikuttajista koostuvalta raadilta, mikä saa heidät lähtemään urheilutapahtumiin paikan päälle kotikatsomon sijaan. Ykkössyy erottui vahvasti joukosta 44 prosentin äänisaaliilla: Reilu Peili -raatilaiset saa tapahtumiin ainutlaatuinen tunnelma.

Tänä vuonna suomalaista työtä ja kansalaisjärjestötoimintaa teemoinaan käsittelevässä SuomiAreenassa (11.-15.7.) Porissa keskustellaan muun muassa urheilutapahtumien merkityksestä.

”Urheilutapahtumat luovat elämyksiä ja vahvistavat yhteisöllisyyden tunnetta. Suomalaisten urheilumenestys luo ilmiöitä, uudenlaista itseluottamusta ja uskoa tulevaisuuteen. Paikan päällä seuraavat fanit puhaltavat tapahtumiin ainutlaatuisen hengen. Suurtapahtumat hyödyttävät alueen elinkeinoelämää ja luovat lisää työpaikkoja. Lisäksi tapahtumilla on positiivisia vaikutuksia mm. kaupunkien aluekehitykseen, imagoon ja matkailuun”, toteaa Valon ja Olympiakomitean pääsihteeri Teemu Japisson.

Reilun Peilin vastauksia ja pohdintaa hyödynnetään heinäkuisen SuomiAreenan paneelikeskustelussa. Onko tunnelma se valtti, jolla katsomot täyttyvät jatkossa?

”Itkin katsomossa Suomen maalipallomiesten voitettua kultaa Lontoon paralympialaisissa, lauloin, hypin ja elin muun suomalaisen katsomon kanssa Susijengin pelissä Yhdysvaltoja vastaan Bilbaossa, marssin Vilpas Ultras -faniryhmän kanssa Salon torilta Vilppaan peliin Kouvoja vastaan. ?? Kerta kerran jälkeen vammaisurheilun omissa Junior Games -kisoissa mykistyn siitä ilosta ja riemusta, joka tulee, kun saa yrittää parastaan numerolappu rinnassa. Urheilu on parasta paikan päällä”, toteaa Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry:n toiminnanjohtaja Riikka Juntunen.

Entinen taitoluistelija ja nykyinen urheilijavaliokunnan jäsen Laura Lepistö uskoo tapahtumien viihdearvoon:
”Ihmiset haluavat tänä päivänä kokemuksia. Hyvä urheilutapahtuma luo tunnelman niin, että myös lajiniilojen ja tosifanien ulkopuoliset ihmiset viihtyvät: tämä vaatii pelkän urheilusuorituksen lisäksi myös viihdepuolen yhdistämistä tapahtumaan.”

Toiseksi vahvimmaksi syyksi lähteä kotisohvalta liikkeelle oli urheilijan, joukkueen tai lajin fanittaminen (23 %).

”Mä meen katsomaan sitä mistä mä pidän tai mitä mä arvostan. Joko se on joku urheilija, joko se on jokin seura, joko se on mieleiseni laji tai kamppailu. Primääriä on aina se urheilija tai urheilu”, kommentoi urheilumarkkinoinnin uranuurtaja Erkki Alaja.

Yhteiset kokemukset perheen ja ystävien kanssa oli kolmanneksi suosituin syy (18,6 %). Joko katsomoon lähdetään perheen kanssa viettämään vapaa-aikaa tai seuraamaan läheisen ottelua tai kilpailua.

”Mitä lähempänä urheilu on omaa perhettäni, sukuani, kaveripiiriäni ja ympäristöäni, sitä todennäköisemmin käyn katsomassa tapahtumia. Osa urheilulajeista on onnistunut yhdistämään erinomaisesti harrasteliikunnan ja huippu-urheilun samoihin tapahtumiin. Mielestäni mielekkäintä on osallistua itse harrastajana tapahtumiin, joissa lajinsa huiput näyttävät omat taitonsa. Hyvät esimerkit tästä ovat Jukolan viesti ja Venlojen juoksu”, arvioi Suomen Ladun toiminnanjohtaja Eki Karlsson.

Osa vastaajista (11,6 %) koki vahvimmaksi yhteisöllisyyden tunteen katsomoissa, kuten Stadion-säätiön toimitusjohtaja Maija Innanen:

”Haluan olla osa yhteistä isoa kokemusta, joka on mahdollista täysillä vain live-tilanteessa ja jaettuna muiden kanssa. Useimmiten saavutan tämän tunnelman stadionluokan suurtapahtumissa, mutta myös esimerkiksi ilmaisullisten lajien pienemmissä tapahtumissa. Yhteiset kokemukset jättävät kestävän muistijäljen, jolloin on mahdollisuus palata muistoihin sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.”

Sama kysymys asetettiin myös urheilukansalle, jolle niin ikään tapahtumien tunnelma nousi merkittävimmäksi syyksi lähteä paikan päälle (44,8 %). Toiseksi vahvin syy oli fanitus (31%).

Reilu Peili -raadilta tuli yhteensä 43 vastausta. Heistä 44,2 % (19) vastasi ainutlaatuinen tunnelma, 23,3 % (10) urheilijan, joukkueen tai lajin fanittaminen, 18,6 % (8) yhteinen kokemus perheen tai ystävien kanssa, 11,6 % (5) kuuluminen suurempaan yhteisöön ja 2,3 % (1) lähden vain silloin, kun kutsutaan. Urheilukansan vastauksia oli 29, joista 44,8 % (13) vastasi ainutlaatuinen tunnelma, 31 % (9) urheilijan, joukkueen tai lajin fanittaminen, 10,3 % (3) yhteinen kokemus perheen tai ystävien kanssa, 6,9 % (2) kuuluminen suurempaan yhteisöön ja 6,9 % (2) ei mikään, katson mieluummin kotona.

Kuvitus: Pirita Tolvanen

Lisää liikettä pääyhteistyö­kumppanit

                                
                                     veikkaus_vaakalogo_white_rgb

                                
                                     op_logo_vasen_negatiivi_comporessed
Huippu-urheilun pääyhteistyö­kumppanit

                                
                                     veikkaus_vaakalogo_white_rgb

                                
                                     finnair_logo_white_compressed

                                
                                     icepeak-logo-text-rgb-white_compressed

                                
                                     toyota_v_white_rgb

                                
                                     Aava Virta logo nega

                                
                                     Energiayhtiö St1:n logo