Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
05.02.2017 | Seuratoiminta | Uutinen

Mahtava aarre pedagogisen johtamisen toteuttamiseen!

En oikein tiedä, miten tätä tarpeeksi hehkuttaisin, niin toimiva pedagogisen johtamisen väline Ilo kasvaa liikkuen -ohjelma on! Juuri nyt olen äärettömän kiitollinen Nykytilan arviointi -työkalun avulla esiin tulleista kehittämiskohteista, kertoo Ahonkylä-Tuomikylän alueen aluejohtaja Saija Keski-Heikkilä Ilmajoelta.

– Koska varhaiskasvatuksessa on aina kyse lapsen hyvinvoinnista, kasvusta ja kehityksestä, siihen tarvitaan laadukasta pedagogiikkaa. Se puolestaan edellyttää pedagogiselta johtajuudelta vahvaa yhdessä oppimisen ja toimintakulttuurin kehittämisen johtamista. Liikuntamyönteisemmän toimintakulttuurin kehittämisessä koen Ilo kasvaa liikkuen -ohjelman olevan käytännön aarre, kiteyttää Keski-Heikkilä omien kokemustensa pohjalta.

Ensimmäinen konkreettinen Ilo kasvaa liikkuen -ohjelman kehittämisaskel Keski-Heikkilän johtamassa Käpälämäen päiväkodissa sai alkunsa reilut kaksi vuotta sitten ei-sanasta.

– Harmikseni kuulin liian paljon kieltoja, jotka usein kohdistuivat sisällä juoksemiseen. Päätin lähestyä asiaa löytämieni artikkeleiden avulla, joissa kerrottiin päiväkodeista, joissa sisällä saa juosta. Perustimme lukupiirin ja kriittisestikin keskustellen heräteltiin asenteita; miksi meillä ei saa, miksi muualla saa, onko kielloille pedagogisia perusteluja jne.

Lopputuloksena syntyi sekä kasvattajien asenteita, että toimintaympäristöä reippaasti sallivammaksi muokannut ”Meillä saa!”- askel, jonka seurauksena sisäkäytävillä saa muun muassa pelata sählyäkin.

– Koko ajan pyrin korostamaan, että ei edetä liian isosti, vaan otetaan pieniä kehittämiskohteita. Näin nähdään se nopeammin hyvä, mitä toisin tekemisestä seuraa. En ole ollenkaan antanut periksi ajattelulle, että lasten liikuttaminen ”ei ole mun juttu”, se on jokaisen varhaiskasvattajan asia! toteaa Keski-Heikkilä painokkaasti.

Nykytilan arviointi avaa kehittämisen kohteita

Iso tiedostettava asia toimintakulttuurin muutoksessa on jatkuvuus.

– Vanhoihin uomiin palataan todella helposti, ellei kehittämistyön suunnasta pidetä pedagogisesti huolta. Johtajalla on oltava hyvät tuntosarvet ja korvat ja silmät auki koko ajan. Pyrin pitämään yllä pedagogista keskustelua siitä, mitä meidän päiväkodissa on juuri nyt meneillään ja mitä pitäisi olla.

Suureksi pedagogisen johtamisen esteeksi Keski-Heikkilä kokee hallinnollisen työn vaatiman osuuden. Kun aika ei yksinkertaisesti tahdo kaikkeen riittää, sitäkin enemmän arvostaa pedagogisen johtamisen toteuttamista helpottavia työkaluja.

Kun uudet Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset nostivat Käpälämäen päiväkodissa esiin kysymyksen ”miten me saadaan nämä vietyä arkeen”, käytäntöön viemistä auttaa työyhteisössä juuri läpi viety Ilo kasvaa liikkuen -ohjelman Nykytilan arviointi -prosessi.

– Tulokset kertoivat lasten liikkumisen tason seitsemän eri tiimin välillä eroavan toisistaan yllättävän paljon. Nyt pystymme asettamaan paremmin sekä yhteisiä suositusten mukaisia tavoitteita, että kehittämään toimintaa tiimikohtaisesti, kiittelee Keski-Heikkilä.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan maksuttomaan Ilo kasvaa liikkuen -ohjelmaan >

http://www.sport.fi/varhaiskasvatus/liikkumis-ja-hyvinvointiohjelma-ilo-kasvaa-liikkuen

Lue lisää aiheesta