Aiheet:
Sisältötyypit:
Yrityksillä ja huippu-urheilulla yhteiset tavoitteet
Eilinen 8.2.2017 oli merkittävä päivä suomalaiselle urheilulle uusien kumppanuuksien vuoksi. Samana päivänä julkaistiin kolme huomattavaa huippu-urheilua tukevaa sopimusta – Olympiajoukkueen ja Finnairin kuusivuotinen pääyhteistyösopimus, Ampumahiihdon Harvia -yhteistyö ja Lidlin All-Stars urheilijatiimi. Kyseiset kumppanuudet ovat kaikki taloudellisesti isoja ja niiden merkitys urheilijoille, lajeille ja olympiajoukkueelle on erittäin tärkeä.
Eilen lanseeratut kumppanuudet ja niihin liittyvät teemat ja tavoitteet ovat olleet myös julkisen keskustelun kohteena. Oli kyse sitten Rion Olympiajoukkueen menestyksestä, Ampumahiihtoliiton kumppanihankinnasta tai yksittäisten urheilijoiden tulotasosta.
Nämä kolme yritystä rohkealla tavalla osoittavat, että huippu-urheilusta löytyy yritysten omien strategioiden mukaisia vaikuttava kohteita. Tässä urheilulla on vielä parannettavaa. Meillä on valtava määrä potentiaalia tarjottavana suomalaisille yrityksille. Uusien konseptien luominen on yhteistä työtä. Sellaisten konseptien jotka palvelevat yritysten sekä huippu-urheilun tavoitteita.
Lidlin All Stars tiimin sisältöä ei voi kuin ihailla. Lidlin kyky tehdä rohkeita avauksia yhdistyy tässä paljon parjatun suomalaisen huippu-urheilun vastuullisuustekona. Iso arvostus Lidlin urheilumiehille ja -naisille sekä yksilöurheilijoiden taustajoukoille. Yhteistyön tuloksena syntynyt suuren mittaluokan tarina on saanut alkunsa. Suomalainen urheilu kaipaa vastaavanlaisia lisää.
Harvia löysi upean raon täyttämällä Ampumahiihtojoukkueen pääkumppanin paikan mielenkiintoisella konseptilla, jossa yhdistyvät suomalaisen saunakulttuurin vieminen maailmalle ja urheilijoiden rooli terveyslähettiläinä. Näiden lisäksi Olympiajoukkue ja Finnair aloittavat kuuden vuoden merkittävän Aasia -operaation Olympiajoukkueen liiketoimintapäällikkö Ville Köngäksen rakentaman #waytosuccess –konseptin kautta.
On hieno huomata, että ylläkuvatut kumppanuudet tukevat toisiaan sekä satavat tuotoksensa samaan laariin. Suomalaisen huippu-urheilumenestyksen nostamiseksi. Urheilun sisällä tämä näyttäytyy vahvana yhteisenä tekemisenä. Kaikki hyötyvät, ensisijaisesti asiakas – mutta myös urheilun oikeuksien haltijoiden eri tahot: urheilijat, lajit ja Olympiajoukkue.
Uskon, että tulevaisuudessa tulemme näkemään myös malleja, joissa asiakkaalla on oikeudet hyödyntää nämä kaikki tasot yhden konseptin kautta. Tavoitteena luonnollisesti yhdessä asiakkaan arvon kasvattaminen tasolle, jota urheilu ei koskaan ennen ole pystynyt tuottamaan.
Yhdessä menestykseen! #waytosuccess
Samuli Vasala
Olympiakomitean liiketoimintayksikön toimitusjohtaja
@svasala