Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
20.04.2017 | Seuratoiminta | Uutinen

Jokaiselle jotakin ja vähän liikkuville parasta laatua

Osallisuuden rakentaminen on hidas prosessi, mutta työ palkitsee. Oppilaista tulee hirveän taitavia, toteaa Käpylän peruskoulun liikunnan- ja terveystiedon opettaja Linnea Remes.

Käpylän peruskoulu oli juuri rekisteröitynyt Liikkuva koulu ohjelmaan Remeksen aloittaessa työt koulussa syksyllä 2014. Edessä oli puhdas pöytä ohjelman juurruttamiseksi. Eräs Liikkuvan koulun keskeisistä sisällöistä on oppilaiden osallisuus.

– Myös meillä tavoitteena oli synnyttää mahdollisimman paljon oppilaiden suunnittelemaa ja toteuttamaa toimintaa, joka tavoittaa myös vähän liikkuvat. Liikuntavälitunneilla aloitettiin. Hyödynsin heti alussa myös terveystiedon mainion vapaaehtoistyön kurssin, jonka kautta sain houkuteltua oppilaita välituntivälinelainaamoon valvojiksi ja vähitellen leikittämään päiväkoti-ikäisiä ja sitten liikuttamaan toisiaankin, muistelee Remes.

Talven aikana otettiin omia askeleita ja keväällä 2015 osallistuttiin #munliike -kampanjaan, johon sisältyi vapaaehtoistyöpisteitä kerryttävä liikuttajakoulutus. Sen myötä osasta yläkoululaisia muodostui liikuntatiimi, joka jäi kestäväksi osallistamisen tavaksi.

Joka syksy uusiutuvassa liikuntatiimissä on Remeksen sanoin hauskoja oppilaita, jotka ohjaavat niin välituntiliikuntaa kuin suunnittelevat ja toteuttavat kaikille yhteisiä liikunnallisia pikkutapahtumia ja tempauksia. Liikuntatiimiin ovat tervetulleita kaikki.

– Myönnän, että liikunnallisesti suuntautuneet ilmoittautuvat rohkeammin, mutta aina muistetaan painottaa sitä, että yhteisessä toiminnassa tarvitaan monenlaista innostuneisuutta. Tarvitaan hyviä organisoijia, taitavia mainosten tekijöitä, pisteiden laskijoita jne. Uskon, että osallisuus eri muodoissa alentaa myös itse liikkumiseen aktivoitumisen kynnystä, sanoo Remes.

Vähän liikkuville tuntumaa ja hyviä kokemuksia

Se mikä tuottaa liikettä käytännössä on jokaiselle jotakin -periaate. Alakoulun liikuntavälkillä valinnanvara ja salliminen näkyvät selvästi.

– Mitä erilaisempia liikuntavälineitä ja villimpiä ideoita heille tarjoaa, sitä varmemmin jokainen löytää oman tapansa liikkua. Yläkoululaisten kohdalla urheilullisemmat saavat haluamiaan koris-, futis- ja sählyturnauksia, joiden oheen on hankittu muun muassa pingis- ja pöytäfutis-pöytiä, jotka nekin nostavat peppuja penkistä ja katseita irti kännykästä. Halutaan ennen kaikkea mahdollistaa tuntuman saamista.

Käpylän peruskoulussa vähän liikkuville tarjotaan myös kohdennettua toimintaa. Erityistä tukea tarvitsevat alakoululaiset voivat osallistua liikuntaviraston EasySport -liikuntaryhmään, jossa ohjaajana toimii liikuntaviraston liikunnanohjaaja. Yläkoulussa puolestaan kokeillaan tänä keväänä Liikkuvan koulun personal trainer -toimintamallia.

– Koen, että itselläni on ensimmäisen kerran todella positiivista tarjottavaa niille nuorille, jotka eivät nauti ryhmäliikunnasta tai joilla ylipäätään on taipumus saada liikunnasta huonoja kokemuksia. Liikuntatunnille osallistumisen sijaan oppilaat pääsevät tutustumaan ja kokeilemaan lähialueen liikuntapaikkoja yhdessä PT Aleksi Haaviston kanssa. Se on ihan parasta laatua juuri heille!

Opettajat osallisuuden esikuvina

Remes kertoo aina painottaneensa, että Liikkuva koulu ei ole liikunnanopettajan ”juttu”, vaan koko yhteisön yhteinen.

– Nyt kolmantena vuonna meitä opettajia on Liikkuva koulu -tiimissä jo kourallinen! Näin saadaan paremmin jaettua vastuuta ja ulotettua toimintaa syvemmälle rakenteisiin. Kun esimerkiksi teknisen työn tunneilla suunnitellaan tai tuunataan liikuntavälineitä, kuten pingismailoja ja -pöytiä, sekin tukee osallisuutta omalla tavallaan, koska itse tehtyä haluaa myös käyttää itse.

Liikkumisesta ja toiminnallisuudesta innostuneiden opettajien määrän kasvaessa innostus tarttuu väistämättä oppilaisiin. Käpylän peruskoulussa kuluneen lukuvuoden varrelle on mahtunut liikkavälkkien lisäksi oppilaiden ideoimana mm. lasketteluretki ja ystävänpäivätanssiaiset.

Minkälaisen osallistavan kevätvinkin kokenut opettaja haluaisi muille antaa?

– Yksinkertaisesti kannustan lähtemään liikkeelle kokoamalla oppilaat piiriin! Ainakin meillä heiltä aivan kumpuaa ideoita leikkimielisestä Amazing Racesta ilmapallosotaan. Opettajan rooli on ohjailla prosessia niin, että ideoita saadaan myös toteutettua, koska todeksi tekemällä sekä ideat että toiminta lisääntyvät jatkuvasti. Kannustan myös kysymään oman kunnan Liikkuvalta koululta lainavälineitä. Vähän erikoisemmat välineet, kuten frisbeegolf-korit ja tasapainoiluun tarkoitetut slacklinet houkuttelevat myös arempia oppilaita.

Ja vaikka kiireiselle opettajalle suuri haaste osallisuuden mahdollistamisessa saattaakin olla ajankäyttö, Remes paljastaa panostamisen ison edun: Oppilaista tulee hirveän taitavia, kun heille antaa valtaa ja vapautta. Se näkyy vähitellen myös oman työn osuuden keventyessä.

Kuva Käpylän peruskoulun vanhempainillan pihajumpasta

Lue lisää aiheesta