Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
20.04.2017 | Seuratoiminta | Uutinen

Sohva, vessa ja jääkaappi ei riitä – silmät auki lasten ja nuorten liikkumisen eroille

Vähiten liikkuvien kohdalla ´vähän´ on ihan turkasen vähän. Silmiä avaavaa on erityisesti se, kuinka isoja liikkumisen vaihtelut todellisuudessa ovat, toteaa UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari viitaten uusimman LIITU-tutkimuksen objektiivisten mittausten tuloksiin.

Viime vuonna monitieteisenä yhteistyönä toteutetussa Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymisen seurantatutkimuksessa (LIITU) kerättiin ensimmäisen kerran laajan kyselytutkimuksen lisäksi objektiivista tietoa liikemittareilla.

Liikemittariaineistoa saatiin kaikkiaan 3274 lapselta ja nuorelta, joille päivittäisiä askeleita kertyi keskimäärin 10 243. Yllättävän suuria eroja paljon ja vähän liikkuvien askelmäärissä löytyi niin koulupäivien, ja jopa koulutuntien, aikana kuin myös viikonloppuisin.

– Koulupäivän aikana eniten ja vähiten liikkuvan viidenneksen ero askeleissa oli kaksinkertainen. Tunneittain kertynyttä liikuntaa tarkasteltaessa selvisi, että eniten liikkuville koululaisille saattoi kertyä tunnissa 1200 askelta, kun sen sijaan samassa koulussa, samalla luokalla, samaa lukujärjestystä seuraavat vähiten liikkuvat saivat vain 600 askelta tunnissa, Vasankari täsmentää.

Erot tyttöjen ja poikien askelmäärissä olivat merkittävästi erilaisia kolmas- ja viidesluokkalaisten keskuudessa. Suurimmillaan ero oli kolmannella luokalla, jolloin pojille kertyi keskimäärin 2500-3000 askelta enemmän kuin tytöille. Ala-asteen ja yläasteen taitteessa poikien kohdalla tapahtui jyrkkä muutos alaspäin ja yhdeksäsluokkalaisilla ero oli kaventunut muutamaan sataan askeleeseen.

Koulupäivät onnistuivat silti aktivoimaan vähiten liikkuviakin selvästi viikonloppujen liikkumiseen verrattuna.

Viikonloppuisin alle 4000 askelta päivässä

Viikonloppuisin vähiten liikkuville, joita oli miltei neljäsosa yhdeksäsluokkalaisista, askeleita kertyi jopa alle 4000.

– Se tarkoittaa käytännössä sitä, että he eivät juuri kotiovesta ulos päässeet. Kärjistetysti heidän, parhaassa terveessä iässä olevien tyttöjen ja poikien voisi kuvata elävän sohvan, jääkaapin ja vessan kolmiossa, toteaa Vasankari. Tutkimustulosta ei selitä nukkuminen, koska tutkimusryhmässä mukana olleet käyttivät askelmittaria viikonloppupäivinä valveillaoloaikana saman 10 tuntia kuin koulupäivinä.

Vasankari kertoo ”vertailun vuoksi” käyttäneensä itse tismalleen samoja mittareita muutamina viikonloppupäivinä.

– Totesin, että rennonpuoleisena kotipäivänä jo postilaatikolla käyminen tuppasi tuottamaan yliaskeleita passiivisimpiin lapsiin verrattuna.

Voimia ja toimia tarvitaan, kun kansallisen liikuntasuosituksen – reipasta tai rasittavaa liikkumista vähintään tunti päivässä – saavuttaa vain noin kolmasosa lapsista ja nuorista ja paikallaanolo uhkaa vain lisääntyä ja liikkuminen vähentyä.

LIITU-tutkimuksessa liikkeen lisäämisen mahdollisuuksina esiin nousevat muun muassa lasten ja nuorten ennakkoluuloton osallistaminen liikuntaan innostavan toiminnan suunnitteluun, koulupihojen varustelu lähiliikuntapaikoiksi sekä harrastusten avaaminen yhä useamman lapsen ja nuoren ulottuville mm. kerhotoimintaa kehittämällä.

Vasankari näkee perusteltuna myös jo hyvässä vauhdissa olevan oppituntien aktivoimistoimenpiteiden kehittämisen. Sen sijaan ruutuajan yksioikoisen mollaamisen tilalle hän perää kaikilta kasvatus- ja opetustyössä mukana olevilta tervettä järkeä.

– Mitä enemmän passiivisuuteen oloutuu, sitä vaikeampi on lähteä liikkeelle. Kaikilla meillä tulisi olla logiikkaa ja kykyä puuttua esimerkiksi tolkuttomaan, paikalleen sitovaan pelaamiseen, kun digitaalisuutta ja fyysistä aktiivisuutta yhdistäviä vaihtoehtojakin löytyy jo pilvin pimein.

Periksi ei anneta. Silmät ja korvat auki.

Tule kuuntelemaan Tommi Vasankarin Mitä kuuluu koululaisille -luentoa Lasten liikuttajat laivaseminaariin. Seminaari on suunnattu alakoulujen opettajille, kerho-ohjaajille, varhaiskasvattajille ja kaikille lasten liikuttamisen parissa toimiville

Lasten liikuttajat laivaseminaari 30.9.-2.10. Ohjelma, työpajojen kuvaukset, osallistumismaksut ja ilmoittautuminen. Ole nopea – ilmoittautuminen päättyy 30.6. >

Lue lisää aiheesta