Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
17.05.2017 | Seuratoiminta | Uutinen

Hiidenkiven koulun toiminnallisuutta: pulpetiton luokka, opettajalle ”mörkötuoli”

Kuluneen lukuvuoden aikana 56 helsinkiläiskoulussa on Liikkuvan koulun olosuhderahoituksen tuella kehitetty toiminnallisia tiloja ja hankittu toiminnallisuutta tukevia välineitä. – Kun oppimisympäristö on rakennettu toiminnalliseksi, oppimista tapahtuu vaivihkaa koko ajan, sanoo Hiidenkiven koulun luokanopettaja Emilia Aho.

Hiidenkiven koulu on yksi toiminnallisuuden kehittämiseen tarttuneista kouluista. Oppilaita koulussa on noin 750. Aho toimii tiiminvetäjänä Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot -tiimissä, jonka keskeisimpänä vastuualueena on Liikkuvan koulun jalkauttaminen.

– Ydinajatus on muokata koulua toiminnallisemmaksi oppimisympäristöksi yhdessä oppilaiden kanssa. Näin oppilaat oppivat tiedostamaan sen, mistä oma hyvinvointi ja koulutyöhön keskittyminen rakentuu. Hyvinvoiva keho tarvitsee välillä liikettä ja välillä lepoa ja rauhoittumista, toteaa Aho.

Oppilaiden osallistamiseksi jokaisella luokalla on ns. Hiisi-oppilas, joka kerää myös koulutilojen kehittämiseen liittyviä toiveita. Hiisi-oppilaiden yhteisissä kokoontumisissa toiveita ja ideoita käsitellään ja kehitellään eteenpäin esitettäviksi. Myös Hiisi-oppilaista koostuva koulun oppilaskunta on aktiivinen ideasampo. Oppilaskunnan jäsenet ovat osallistuneet muun muassa koulun sisustuksen suunnitteluun yhdessä koulun johtoryhmän kanssa seminaaripäivässä.

Oppilaita kuunnellaan projekteista riippuen alkuideoinnista aina päätöksentekoon saakka.

– Esimerkiksi tämän kevään pihamaalausprojekti esiteltiin ja ohjeistettiin ensin päivänavauksessa koko koululle. Oppitunneilla tehdyt suunnitelmat palautettiin Liikkuva koulu -tiimille, mutta lopullisista valinnoista päättivät oppilaskunnan edustajat.

Ykkös-kakkosluokkalaiset puolestaan suunnittelivat kevään kädentaitojen tunneilla ryhmissä unelmiensa luokkahuonetta. Unelmia olivat mm. sininen lattia, rauhoittava vihermetsä ja pilvenmuotoinen pöytä.  Vain yhdessä suunnitelmassa luokassa oli yksilöpulpetit, samassa suunnitelmassa oli opettajalle hauska mörkötuoli. (kuvassa)

 

Simppelit ideat ovat parhaita

Hiidenkiven koulussa yksi luokka on täysin pulpetiton (pääkuva), lisäksi koulutiloissa on mm. erilaisia seisomatyöskentelyn ja tasapainottelun mahdollistavia työpisteitä, ”vähän aktiivisemman” istumisen mahdollistavia jakkaroita, pöytäjalkapallopelejä, hyppymittari, lattiateippauksia ja asentamista odottavat leuanvetotangot. Yhden luokan lattiasta voi opetella oven avaamisen yhteydessä astekulmia. Nerokasta!

– Yksinkertaiset ideat ovat parhaimpia. Luokassani kiertää esimerkiksi lukujonomato, jonka käyttöön oppilaat keksivät sellaisia ideoita, joita ei itselle tulisi edes mieleen. Tulevien ekaluokkalaisten tutustumisillassa lapset suunnistivat aina suoraan madon luokse.

– Sen näkee koko koulussa, että kaikenlainen liikkeelle lähteminen osana oppimista on motivoivaa. Toiminnalliset opetusmenetelmät voivat pitää sisällään esimerkiksi QR-koodisuunnistusta tai kertotauluruudukon hyppimistä koulun portaikossa. Netistä löytyy erinomainen valikoima oppitunneille sopivaa välipalaliikuntaa ja juuri otettiin käyttöön pelillisyyden, yhteisöllisyyden ja mobiiliteknologian yhdistävä Seppo sovellus, jonka avulla oppimistehtäviä voi suorittaa koulun lähiympäristössä.

Yläkoululuokille toiminnallisten opetusmenetelmien kehittäminen voi olla haasteellisempaa kuin alemmille luokille, mutta tapahtumien keksiminen innostaa isompiakin. Tänä keväänä Hiidiksen ysiluokan päättötyöilmiössä on valmisteltu mm. futisturnaus seiskoille. Myös Hiidiksen vitonen -tapahtuma, jonka yläkoululaiset suunnittelivat vuosi sitten osana Mun liike-kampanjaa, juostaan ja kävellään koulun yhteistapahtumana tänäkin keväänä.

Lue lisää aiheesta