Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
02.06.2017 | Olympiakomitea

Tapahtumien kokonaisvaltaisten vaikutusten äärellä

Urheilutapahtumia arvioidaan usein yksipuolisesti vaikkapa pelkän urheilullisen tai taloudellisen menestyksen näkökulmasta. Tapahtumien vaikutukset ovat kuitenkin moninaisia ja ne tulisi tunnistaa jo haku- ja suunnitteluvaiheessa. Tapahtumien vaikuttavuutta pohdittiin Helsingissä lajiliittojen, kaupunkien ja tapahtumajärjestäjien kesken.

Urheilutapahtumien järjestämisessä on viime vuosina tunnistettu vahvasti tiedolla johtamisen tarve. Niin valtion, kaupunkien, kuin lajiliitojenkin pitäisi pystyä tunnistamaan ja määrittelemään tapahtumien mahdollisuudet paremmin.

– Tietoa löytyy jo, mutta sitä pitää hyödyntää paremmin. Tapahtumien arviointia pitää pystyä jatkossa tekemään jo etukäteen: haku-, suunnittelu- ja käynnistysvaiheessa”, toteaa opetus- ja kulttuuriministeriön liikunnan vastuualueen johtaja Tiina Kivisaari.

– On hyvä myös muistaa, että kaikkea ei voi mitata euroissa, vaan tapahtumien vaikuttavuus on muutakin, kuten osaamisen kasvua, hyvinvointia, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja yhdessä tekemistä”, jatkaa Kivisaari.

Lahden MM-kisoilla laajat ja monitahoiset vaikutukset

Pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisoista tehtiin laaja vaikuttavuustutkimus, jonka on tehnyt kansainvälinen urheilumarkkinoiden tiedon välittäjä Sportcal.

Sportcalin analyysin mukaan Lahti2017 on kansainvälisestikin arvioiden yksi parhaista kokonaisvaltaisista tapahtumista, jolla on laaja-alaiset vaikutukset Lahdelle ja koko Suomelle. Kisakävijöistä 96 prosenttia oli tyytyväisiä kokemukseensa ja tapahtuman suorat taloudelliset vaikutukset ovat yli 25 miljoonaa euroa. Niin Lahden seutu kuin hiihtolajit tavoittivat kisojen avulla valtavasti uusia asiakkaita.

– Tapahtumia arvioidessa on yhtä tärkeää, ellei tärkeämpää tutkia myös muita kuin suoria taloudellisia vaikutuksia. Lahti2017:n tapauksessa esiin nousevat mm. asiakastyytyväisyys, korkeat tavoittavuusluvut median kautta, laadukas vapaaehtoisohjelma, vastuullisuustyö, onnistuneet kumppanuudet sekä sosiaaliset vaikutukset”, toteaa Sportcalin toimitusjohtaja Mike Laflin.

– Kansainvälisesti suhtautuminen urheilutapahtumien vaikuttavuuteen on muutoksessa.
Useissa suurissa maissa kuten USA:ssa, Kanadassa ja Iso-Britanniassa korostettiin aiemmin urheilumenestystä tai taloutta, mutta nykyään yhä vahvemmin sosiaalisia vaikutuksia”, jatkaa Laflin.

Taitoluistelun MM-kisakävijöiltä jäi 14 miljoonaa euroa Helsinkiin

Myös maaliskuiset taitoluistelun MM-kilpailut saavuttivat erittäin korkeat tyytyväisyysluvut kävijöiltä. 97% oli tyytyväisiä tapahtumaan, eniten ilahdutti kisojen tunnelma. Taitoluistelulla on vahva fanipohja ja päätös tapahtumaan osallistumisesta tehtiin hyvissä ajoin. Kisojen suorituspaikka (Hartwall Areena) asetti tiukat reunaehdot tapahtumalle, joten kisaorganisaatio ei lähtenyt rakentamaan tapahtumaan mittavia oheispalveluja.

Ulkomaalaiset ja Helsingin ulkopuolelta saapuneet kisaturistit käyttivät rahaa tapahtumaan liittyen yhteensä 10–12 miljoonaa euroa. Helsinkiläiset mukaan lukien MM-kilpailujen yleisön yhteenlaskettu rahankäyttö kisaviikon aikana oli noin 12-14 miljoonaa euroa.