Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
24.08.2017 | Olympiakomitea

Olympiakomitean markkinointiosaaminen vahvistuu KOK:n koulutusohjelman avulla

Sponsorointi ja sen hyödyntäminen ovat valtavassa muutoksessa digitalisaation myötä. Urheilun parissa toimivien on välttämätöntä ymmärtää modernin markkinoinnin vaatimukset ja mahdollisuudet. Suomen Olympiakomitean liiketoimintapäällikkö Ville Köngäs on tutkinut aihetta osallistuessaan Kansainvälisen Olympiakomitean koulutusohjelmaan ja tuloksia aletaan jalkauttaa Olympiakomitean käytännön työhön.

Köngäs tutki työssään sisältömarkkinointia ja sitä, miten urheilusisältöjä voidaan hyödyntää osana yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä.

– Sponsorointi, aivan kuten kaikki muukin kommunikaatio on murroksessa digitalisaation myötä. Urheilutoimijoiden on ymmärrettävä modernin markkinoinnin vaatimukset ja mahdollisuudet. Urheilu herättää tunteita meissä kaikissa ja se on hedelmällinen maaperä myös kiinnostavien sisältöjen luomiseen. Näin ollen voimme olla relevantti kumppani yrityksille, jotka etsivät tapoja asiakkaidensa sitouttamiseen ja mielenkiintoisten sisältöjen luomiseen, toteaa Köngäs.

Köngäs tutki työssään laajasti kirjallisuutta sponsoroinnista, modernista markkinoinnista ja tarinankerronnasta (storytelling). Lisäksi Olympiakomitean kumppaneille tehtiin kysely aiheesta. Tutkimuksen viimeisessä vaiheessa monialainen fokusryhmä keskusteli työn löydöksistä. Kerätyn datan perusteella on syntynyt viisi toimenpide-ehdotusta, joiden kautta kehittämistoimenpiteet saadaan jalkautumaan Olympiakomiteaan.

– Monikulttuurinen ryhmämme ja se, että olen pystynyt opiskelemaan työni kannalta kriittistä asiaa, on ollut antoisaa. Työni kautta sain haastatella myös suomalaisia asiantuntijoita yrityksistä, lajiliitoista, managerikentästä sekä Olympiakomitean kumppaneista. Työni ohjaajana toiminut belgialainen professori Luc Vandeputte haastoi ajattelemaan asiaa laajemmin, ja siten, että tutkimustani voisivat hyödyntää kaikki 206 kansallista Olympiakomiteaa, kertoo Köngäs.

Executive Masters in Sport Organization Management -koulutus on kansainvälisen Olympiakomitean (KOK), sekä yhdentoista yliopiston kansainvälinen urheilujohtamisen koulutus. Vuoden kestävään koulutukseen valittiin satojen hakijoiden joukosta 37 eri maalaista opiskelijaa. Suomen Olympiakomitean yritysyhteistyö-tiimissä työskentelevä Ville Köngäs oli yksi ryhmään valituista opiskelijoista.

Opiskelijat ovat valmistelleet opintojen aikana lopputyötä, jonka kautta kukin opiskelija on voinut syventyä oman työnkuvansa kannalta tärkeään ilmiöön. Opintojen päätöstilaisuus vietetään elokuun viimeisellä viikolla Sveitsissä, jossa ryhmän jäsenet esittelevät lopputyönsä Lausannen Yliopistossa.

– Tutustuminen muiden maiden toimintaan on antanut paljon perspektiiviä. Suomalaisessa urheilussa on paljon kehitettävää, mutta meillä on myös paljon syitä olla ylpeitä. Moni asia on meille hyvinvointiyhteiskuntana arkipäivää siinä missä ne ovat muualla täyttä utopiaa. Hienoa on ollut huomata myös se, että yritysyhteistyö ja sponsorointi, jota Suomessa tehdään, on aidosti ajan hermolla, Köngäs toteaa.

 

 

Ville Könkään lopputyö How Content Marketing Adds Value to NOC Local Sponsors tulee luettavaksi verkkoon syyskyyn 2017 aikana.

Lue lisää Olympiakomitean yritysyhteistyöstä: https://www.olympiakomitea.fi/olympiakomitea/yrityksille/tietoa-yrityksille/

Ville Köngäs, liiketoimintapäällikkö, Olympiajoukkueen yritysyhteistyö, ville.kongas@olympiakomitea.fi, +358 40 661 0769

Olympiakomitean tarjoamista urheilujohtamisen koulutuksista voi lukea lisää:

https://www.olympiakomitea.fi/2017/06/16/suunnittele-polkusi-kansainvaliseksi-vaikuttajaksi-tai-johda-kuin-nainen-koulutuksia-urheilujohtamisesta/