Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
12.09.2017 | Seuratoiminta

Tennisseura päätti paketoida palvelut yritysystävällisiksi

Kirjoitettiin fiksusti auki se, mitä realistisesti pystytään yrityksille tarjoamaan. Näin palveluista on helpompi viestiä ulospäin, ja niihin on myös helpompi tarttua, tiivistää markkinointivastaava Jarno Tiusanen.

 

Jyväskylän Tennisseurassa (JTS) on noin 400 jäsentä. Viikoittainen valmennustoiminta tavoittaa noin 170 harrastajaa iältään kolmevuotiaista yli seitsemänkymppisiin. Vuonna 2015 seura päätti uudistaa viestintäänsä ja markkinointiaan – samassa yhteydessä jämäköitettiin myös työpaikoille kohdennettuja liikuntapalveluja konseptoimalla tenniskurssit.

Konseptointi on kannattanut.

Parin vuoden aikana liikuntapalvelun hyödyntämiseen tarttuneita yrityksiä on ollut 10-15 muutaman hengen yrityksistä henkilöstömäärältään isompiin. Yhteistyötä tehdään mm. Landis+Gyrin, Ramirentin, Harvian ja Keskisuomalaisen kanssa.

Suosituin palvelu on tenniksen perusteisiin valmentava 2×2 tunnin kurssi, mutta kursseja räätälöidään myös yrityksen toiveiden mukaisesti. Osallistujamäärä voi vaihdella 4-8 henkilöön, jolloin isommissa yrityksissä kurssin voi kohdentaa yhdelle osastolle ja pienimmissä yrityksissä koko henkilöstölle.

Palvelun tuottavat seuran päävalmentaja Henri Bruunin lisäksi tuntivalmentajat. Hinnoittelu ei Tiusasen mukaan ole ongelmallista, koska palvelu perustuu puhtaasti seuran ydinosaamisen, lajivalmennuksen tarjoamiseen.

 

”Me ei niinkään mittaroida…”

–  Alkupotkun yhteistyölle antaa usein valmennuksessa mukana oleva yrityksen edustaja, joka innostuu lajista ensin itse ja sitä kautta aletaan miettiä liikkumisen edistämistä vielä isommin. Työpaikoille tarjottavista palveluista on maininta myös JTS:n nettisivuilla ja niistä uutisoidaan lisäksi uutiskirjeissä ja puhelimitse.

Aivan erinomainen markkinointikeino ovat tyytyväiset asiakkaat.

– Lähtökohtaisesti pyrimme aina siihen, että yritysyhteistyö hyödyttää molempia ja parhaimmillaan kolmansia ja vieläkin useampia osapuolia. Asiakas on esimerkiksi kysynyt, voimmeko tuottaa palvelun myös heidän omalle asiakkaalleen eli asiakasyritys on halunnut tarjota saman JTS:n tuottaman liikkumiselämyksen edelleen, kertoo Tiusanen. Paikallisena seuratoimijana olemme paikallisesti läsnä, jolloin yhteinen tekeminen voi syventää kanssakäymistä luontevasti muissakin asioissa.

Isoimmaksi onnistumiseksi Tiusanen poimii ihmiset.

– Parasta on nähdä, kun työntekijät pääsevät liikkumaan, oppimaan uusia taitoja ja ilmiselvästi nauttivat liikkumisesta. Me ei niinkään mittaroida vaan pyritään tuottamaan liikkumisen ja onnistumisen iloa. Tätä kautta ollaan saatu pysyvästi seuran toimintaan myös uusia harrastajia.

– Nyt kun tuotteistus on tehty ja hyvät toimintatavat löydetty, on hyvä jatkaa toiminnan kehittämistä entistä paremmaksi ja isommaksi, toteaa Tiusanen.

 

Yritykset ja seurat yhä laajemmin henkilöstöliikunnan yhteisille pelikentille

Eväitä yhteiseen tekemiseen liikkeen lisäämiseksi työyhteisöissä voi hakea paikallisen yhteistyön ohella mm. Olympiakomitean maksuttomista henkilöstöliikunnan koulutuksista, jotka on suunnattu HR-, hyvinvointi-, liikunta- ja työterveysasiantuntijoille sekä lajiliitto- ja seuratoimijoille.

Syksyn maksuttomat koulutukset >