Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
17.10.2017 | Huippu-urheilu

Oivaltavaa olympiamarkkinointia

PyeongChangin talviolympialaiset lähestyvät ja olympiajoukkueen sekä kumppaneiden markkinointi aktivoituu entisestään kisojen lähestyessä. Olympiajoukkueen kumppaneilla on ainutlaatuinen mahdollisuus hyödyntää kisojen tuomaa valtavaa huomioarvoa. Oivaltavalla markkinoinnilla voi erottua joukosta ja jäädä kuluttajien mieleen. Seuraavassa kolme oivaltavaa esimerkkiä olympiamarkkinoinnista Suomessa.

 

Case Finavia: Olympiajoukkueen Kotikenttä

Helsinki-Vantaan lentokenttä rakennettiin Helsingin olympialaisia varten 1952. Tuolloin pieni, sodasta toipuva kansa ponnisti pystyyn olympialaiset lähes tyhjästä. Ajan kuluessa Helsingistä on kasvanut metropoli ja lentoasemasta kosmopoliitti kohtauspaikka. Pian Helsinki-Vantaan käytävillä kävelee jälleen tulevia olympiasankareita suuntanaan Etelä Korean talviolympialaiset.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla juhlistetaan 100-vuotiasta Suomea ja lähestyviä olympialaisia näyttävästi. Lentoasemalla liikennöi olympiateemainen bussi, jonka ulkokuorta koristaa kuvat suomalaisista sankareista, sisällä tunnelmaa luovat video sekä upeasta urheilumenestyksestämme muistuttava aikajana.

Bussia pääsi ihmettelemään myös olympiavoittaja Sami Jauhojärvi. Upeasta hiihtourastaan tunnettu Jauhojärvi on eläköitymässä urheilusta ja sai mahdollisuuden kokeilla erilaisia työtehtäviä kotikentällä.

CASE Veikkaus: Olet voittaja

Veikkaus on suomalaisen urheilun tukeva perusta, sillä Veikkauksen voittovaroista jaetaan tukia urheiluseuroille, liikuntapaikkojen rakentamiseen ja kunnostamiseen, urheiluvalmennukseen ja apurahoihin sekä muihin avustuskohteisiin 148 miljoonalla eurolla. Toisaalta Veikkaukselle on tärkeää huolehtia meistä suomalaisista Veikkaus-pelaajista.

Rion Olympialaisia ennen Veikkaus arpoi 10 matkaa Olympialaisiin Veikkaus-pelien pelaajien kesken. Onnellisia voittajia höynäytettiin hyvässä hengessä ja Veikkaus loi hauskaa piilokamera-sisältöä kanaviinsa. Videolla voitostaan saa kuulla Pölläsen pariskunta.

CASE CHS Group: Road to PyeongChang

Etelä-Koreaan matkustava Suomen joukkue on kokonaisuudessaan jopa yli 200-henkinen ja erilaisten varusteiden määrä on valtava. Mukana muun muassa on kaksi jääkiekkojoukkuetta varusteineen, mäkimiehiä ja hiihtäjiä suksineen. Rahdin koordinoimiseen tarvitaan raudanlujaa osaamista ja siihen tarvitsemme kumppaneita.

Heikki Mattola on neljien olympialaisten mies. CHS ja Olympiakomitea toteuttivat videon ja tarinan, joka avaa Heikin taustoja ja osaamista. Olympiajoukkue saa keskittyä urheiluun kun Heikin kaltaiset ammattilaiset huolehtivat muista asioista.

Olympiajoukkueen kumppaneille on toimialayksioikeus olympia-tavaramerkin hyödyntämiseen ja markkinoinnin tekemiseen Olympiateemalla. Tutustu suomalaisyritysten kanssa tekemäämme yritysyhteistyöhön täällä: http://olympiakomitea.fi/yrityksille