Aiheet:
Sisältötyypit:
Parhaat opit juhlavuoden urheilutapahtumista
Vuonna 2017 Suomessa järjestettiin muun muassa hiihdon, taitoluistelun ja joukkuevoimistelun maailmanmestaruuskilpailut sekä koripallon EM-kisojen yksi alkulohko. Näiden kilpailuiden onnistumisista ja opeista kuultiin Olympiakomitean ja Sponsorointi ja Tapahtumamarkkinointi ry:n järjestämässä Kansainvälistä kisahuumaa: lipunmyynti, markkinointi, viestintä ja ilmiön hyödyntäminen -tilaisuudessa. Vaikka suomalaiset eivät kuulu kaikissa lajeissa mitalisuosikkeihin, ovat fanit lähteneet innolla mukaan.
Mielikuvat uusiksi
Tammi-helmikuussa järjestettyjen Lahden MM-hiihtojen tavoitteena oli rakentaa uudenlaista mielikuvaa hiihdosta ja Lahdesta kisapaikkana. Markkinointia lähdettiin tekemään luovasti ja mukaan otettiin Mielensäpahoittaja. Hahmon ympärille rakennettiin Mielensäpahoittaja-katsomo ja Mielensäpahoittajan hiihtokirja.
Vaikka kisojen taloudellinen tulos ei ollut toivotunlainen, niin kisat onnistuivat monella tapaa. Kisat toivat lukuisia hyötyjä Lahden kaupungille ja kisojen avulla saatiin myös siivitettyä suomalaista hiihtobuumia yhä korkeampiin sfääreihin.
– Maastohiihtojoukkue on Suomen menestynein ja seuratuin joukkue, totesi tapahtuman myyntijohtajana toiminut Mikko Saarinen.
Kulttuuri-ihmiset taitoluistelukatsomoon
Taitoluistelun maailmanmestaruuskilpailut käytiin Helsingissä Hartwall-areenalla maalis-huhtikuussa 2017. Kisat olivat taloudellinen menestys ja toivat 2,9 miljoonan euron voiton. Tuloksen taustalla vaikutti tiukka kulukuri, jossa jokaisen hankinnan tarpeellisuus mietittiin kahteen kertaan.
Taitoluistelulla on maine kalliina lajina ja nyt kisakatsomoon haluttiin houkutella myös perheitä ja myynnissä oli myös halvempia lippuja. Ennen kisoja Suomen Taitoluisteluliitto teki selvityksen potentiaalisista kisavieraista, mikä auttoi suuntaamaan markkinointia kulttuurista ja taiteesta pitävien naisten pariin. Mainoksissa hyödynnettiin lajipareja, joissa taitoluistelu yhdistettiin rohkeasti esimerkiksi balettiin.
– Jos pidät tästä taiteen muodosta, niin pidät varmasti myös taitoluistelusta, kertasi Suomen Taitoluisteluliiton markkinointi- ja viestintäpäällikkö Mila Kajas-Virtanen mainoksen ideaa.
Yksi kisojen haasteista oli, etteivät suomalaiset kuuluneet kisojen ennakkosuosikkeihin. Se ei lipunmyyntiä haitannut, sillä paikalla olivat kaikki kansainväliset tähdet hakemassa olympiapaikkoja. Lopulta viisipäiväiseen tapahtumaan kisapaikalle saatiin 80 000 katsojaa, mistä iso osa tuli muun muassa taitoluisteluhullusta Japanista.
Isoin oppi Kajas-Virtaselle oli, että omaan näkemykseen kannattaa luottaa. Vaikka muut tapahtumat tekisivät asioita eri tavalla, niin omassa jutussa ei kannata lähteä rönsyilemään, vaan on pidettävä pää kylmänä ja edettävä suunnitelman mukaisesti.
Uusia näkökulmia voimistelumaailmaan
Joukkuevoimistelun MM-kilpailut järjestettiin toukokuussa Helsingissä. Suomi menestyi kisoissa erinomaisesti, sillä Minetit nappasi mestaruuden ja OVO Team sijoittui kolmanneksi loppuunmyydyssä areenassa. Junioreissa Suomi sai kultaa ja hopeaa.
Kisat saivat suomalaiset lajifanit liikkeelle, sillä kaikkiaan lippuja myytiin 15 000 kappaletta. Kisahuuman täydensivät sunnuntain finaalit, joissa Suomi-huudot kaikuivat täyden katsomon voimalla. Kisat olivat myös taloudellisesti menestys, sillä tulos jäi plussan puolelle.
Vapaaehtoiset kisaan löytyivät helposti aiempien tapahtumien vapaaehtoisista, minkä lisäksi porukkaan haluttiin uusia kasvoja. Osalla vapaehtoisista ei ollut voimistelutaustaa, mikä osoittautui hyväksi jutuksi.
– Lajin ulkopuolelta tulleet vapaaehtoiset olivat ehdottomasti vahvuus. Heidän avullaan saatiin hauskoja uusia tulokulmia voimistelumaailmaan, iloitsi Suomen Voimisteluliiton viestintä- ja markkinointipäällikkö Sanna Yli-Patola.
Tapahtumassa panostettiin erityisesti lapsiin ja nuoriin, jotka pääsivät esiintymään ja joita näkyi paljon katsomossa. Kilpailupaikalla pienet ja vähän isommatkin fanit pääsivät tapaamaan idoleitaan ja poseeraamaan heidän kanssaan yhteiskuvissa. Läheisellä Töölön kisahallilla puolestaan tarjottiin mahdollisuutta kokeilla voimistelun eri lajeja.
Elämyksiä koripallofaneille
Koripallon EM-kisojen yksi alkulohko pelattiin Helsingissä elo-syyskuussa 2017. Kisat saivat innokkaina tunnetut suomalaisfanit liikkeelle ja Suomen joukkueen ottelut olivat loppuunmyytyjä. Koripalloliiton tapahtuma- ja elämysjohtaja Mika Mäkelän mukaan suomalaiset fanit ovat ulkomailla jo käsite ja tavoitteena on tarjota faneille unohtumattomia elämyksiä.
– Fanit ovat Suomen joukkueen kuudes pelaaja. Pelinumero kuusi on on varattu meidän huikeille faneille, tähdensi Mäkelä.
Kun Suomi avasi kisat voitolla kovatasoisesta Ranskasta, lipunmyynti lähti valtavaan nousuun. Ne katsojat, jotka eivät päässeet otteluihin paikan päälle, saattoivat seurata kisojen etenemistä kisatorilla tai muissa oheistapahtumissa.
Mäkelä on tyytyväinen, että suomalaiset fanit ovat lähteneet innolla mukaan, vaikka Suomen joukkueella ei vielä olekaan ollut mitalimahdollisuuksia. Miesten maajoukkueen rankingsijoitus on noussut kohisten ja panostukset junioritoimintaan ja ammattimaiseen valmennukseen alkavat kantaa hedelmää. Lajin pariin on saatu uusia harrastajia ja tavoitteena on, että naisten koripalloon syntyisi samanlainen noste. Hyvät ainekset ovat jo olemassa ja tulevaisuus näyttää lupaavalta.