Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
04.05.2018 | Olympiakomitea

Yhteisen arvonluonnin ja rohkean viestinnän äärellä

Arvoihin ja merkityksellisiin tekoihin pohjautuva sponsorointi tarjoaa tämän päivän nopeasti muuttuvassa maailmassa ja mediaympäristössä yrityksille mahdollisuuden olla aidosti läsnä ihmisten arjessa. Mahdollisuuksia ja keinoja yhteiseen arvonluontiin pohdittiin Olympiakomitean kumppaneiden kesken Fazerin vierailukeskuksessa.

– Tutkimusten mukaan yritysten odotetaan ottavan yhä enemmän osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Sponsorointi tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden, totesi Olympiakomitean kaupallinen johtaja Samuli Vasala.

Uudistuneen Olympiakomitean kautta kumppaneilla on mahdollisuus olla mukana olympiajoukkueen huippuhetkien lisäksi myös lapsiperheiden, nuorten urheilijoiden, työyhteisöjen sekä seuratyön arjessa.

– Uusin avauksemme on mahdollisuus tukea urheiluakatemioiden nuoria urheilijoita. Ensimmäisessä aallossa on jo saatu yhdessä kumppaniyritysten kanssa hankittua yli 30 000 valmennustuntia yläkoululaisille ympäri Suomea, iloitsi Vasala.

Kumppaniyhteistyö arvonluonnin mahdollistajana

Kumppaniworkshopia isännöineen Fazerin perinteet sponsoroinnissa ulottuvat aina 1930-luvulle asti, jolloin yhteistyötä tehtiin nyrkkeilytähti Gunnar Bärlundin kanssa. Tänä päivänä Fazerin kumppaneina on niin kansalaisjärjestöjä, oppilaitoksia kuin urheilujärjestöjä, kuten Olympiakomitea.

– Kumppanuuksien avulla luomme kokemuksia arvopohjaisia valintoja tekeville kuluttajille, kerromme tarinoita ja vaikutamme yhteiskuntaan konkreettisilla teoilla, kertoi kumppanuuksista vastaava viestintäjohtaja Liisa Eerola.

– Esimerkiksi Lappeenrannassa meillä on makeistehdas, leipomo ja ravintoloita. Olympiakomitean Lasten Liike -iltapäiväkerhojen avulla olemme merkityksellisesti läsnä paikkakunnan ja kaupunkilaisten arjessa, jatkoi Eerola.

Fazerilla kumppanuuksia ei tarvita tunnettuuden kasvattamiseen vaan ennen kaikkea muutoksen ajureiksi. Kaikki kumppanuudet pohjautuvat yhtiön strategiaan.

– Kumppanuus on onnistunut, kun siinä luodaan arvoa, jota kumpikaan osapuoli ei olisi ilman toista voinut luoda, totesi Eerola.

Rohkeaa viestintää muuttuneessa toimintaympäristössä

Viestintätoimisto Ellun Kanojen toimitusjohtaja Taru Tujunen herätteli kumppaniväkeä pohtimaan ympärillämme tapahtuvaa muutosta, joka on nopeaa ja jatkuvaa. Muutoksen keskellä yrityksiltä vaaditaan ketterää ja merkityksellistä viestintää, joka on kaikkien, ei vain viestintäosaston tehtävä.

– Ylhäältä alas suuntautuvasta viestinnästä on siirryttävä vuoropuheluun. Se on vaivalloista, mutta ainoa oikea suunta, totesi Tujunen.

Perinteisen median murros avaa mahdollisuuksia yritysten viestinnälle. Asiantuntijoihin, vertaisiin, järjestöihin ja yrityksiin luotetaan tänä päivänä enemmän kuin mediaan.

– Uudella sukupolvella on kuitenkin korkeammat odotukset brändejä kohtaan. Vastuullisuus ja sosiaalisten ongelmien ratkaiseminen ovat tärkeässä roolissa. On oltava rohkea, pitää uskaltaa tehdä toisin, kannusti Tujunen.

Kokemus ja rutiinien hallitseminen teki Pärmäkoskesta olympiamenestyjän

Tilaisuuden kunniavieras oli PyeongChangin olympialaisissa kolme mitalia saavuttanut maastohiihtäjä Krista Pärmäkoski, joka kertoi menestyksen taustoistaan.

– Menestykseen ei vaikuttanut vain yksi hyvin mennyt valmistautuminen ja kausi vaan pidempi aika. Jo Lahden MM-vuotta 2017 edeltänyt treenikausi oli merkityksellinen. Tällä kertaa onnistuin myös pitämään arjen päivärytmini samanlaisena läpi olympiareissun, kertasi Pärmäkoski.

– Treenituntien ohella tärkeää on ollut henkinen valmistautuminen. Jo viime kesänä aloin kuvitella treeneissä ohittavani Marit Björgenin, jonka voittamista olin pitänyt mahdottomana. Sillä oli iso merkitys.

Olympiamenestys on lisännyt Pärmäkosken kiireitä myös kumppanirintamalla ja tuonut valtavasti huomiota muun muassa mediassa.

– Vasta nyt kolmansien olympialaisteni jälkeen olen valmis menestykseen, osaan käsitellä sen. Haluan että minut muistetaan urani jälkeen ihmisenä, ei mitalien määrästä.

Olympiakomitean yrityskumppanit