Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
14.06.2018 | Olympiakomitea

Yhteiskuntavastuusta kasvua ja sisältöä sponsorointiin

Yhteiskuntavastuun rooli sponsorointiyhteistyössä on kovassa kasvussa niin kansainvälisesti, kuin paikallisesti. Suomen Olympiakomitean ja Sponsorointi ja Tapahtumamarkkinointi ry:n järjestämässä tilaisuudessa vieraillut Kansainvälisen Olympiakomitean markkinointijohtaja Timo Lumme kertoo KOK:n olevan yhä enemmän kiinnostunut parantamaan yhteiskuntaa urheilun kautta ja myös täyttämään valtavat velvollisuudet, jotka seuraavat koko maailman huomion kiinnittyessä olympialaisiin joka toinen vuosi.

– Maailma vaatii vuosi vuodelta yhteiskuntavastuun parempaa huomioon ottamista eivätkä kaupalliset kumppanimmekaan voi erottaa markkinointia suuremman tarkoituksen palvelemisesta. Aatepohjaisten kommunikointikampanjoiden ohella kumppanimme kytkevät oman vastuullisen liiketoimintansa yhä vahvemmin olympialaisiin. Esimerkiksi maailmanlaajuinen TOP-kumppani Dow tukee kestävän kehityksen tavoitteitamme hyvittämällä olympiakisojen ja KOK:n hiilijalanjäljen, kertoo Lumme.

Timo Lumme

 

KOK:n uusimmista kumppaneista Toyota julkaisi PyeongChangin olympialaisten yhteydessä maailmanlaajuisen mainoskampanjansa “Start Your Impossible”, jonka avulla se haluaa kertoa, että yhtiö on muuttumassa pelkästä autonvalmistajasta uuttaa teknologiaa hyödyntäväksi, yhä laajempien liikkumispalvelujen tarjoajaksi.

Yhteistyöllä ei pyritä edistämään autojen myyntiä, vaan tähdätään siihen, että Toyota on ennen kaikkea monipuolista liikkuvuutta mahdollistava yritys sekä mahdollistamaan ihmisten vapaa liikkuvuus, kertoo Toyota Suomen markkinointijohtaja Mikko Kekäläinen.

Paikallisesti Toyotan kumppanuus jalkautuu monin eri tavoin huippu-urheilusta lasten ja nuorten sekä työyhteisöjen liikuttamiseen. Toytota on muun muassa mukana Suomen Paralympiakomitean Para School Day -koulukiertueella, missä tuhansille lapsille tarjotaan mahdollisuus tutustua paralympialajeihin.

 

Mikko Kekäläinen

Kumppanit mahdollistaneet olympiabrändin kasvun

KOK näkee nykyään kaupalliset kumppanuudet “avioliittona” järjestönsä, kumppaniensa ja arvojensa välillä – suhteet ovat useimmiten pitkiä ja hyödyttävät molempia osapuolia. KOK:n valtti sponsorimarkkinoilla on ainutlaatuisuus; se on ainoa organisaatio maailmassa, joka tuo yhtä monta valtiota ja yleisöä yhteen kahden vuoden välein.

– Nykyinen kaupallinen voimamme on kuitenkin suhteellisen uusi asia, joka alkoi rakentua, kun saimme olympiakisojen mediaoikeudet takaisin 90-luvun puolivälissä. Toinen merkittävä tekijä on ollut kumppanioikeuksien keskittäminen maailmanlaajuiseen Worldwide TOP Programme -ohjelmaan, kertoo Lumme.

– Tuotemerkkimme kasvu viime vuosikymmeninä on suureksi osaksi kaupallisten kumppaniemme ansiota. Vuoden 2016 Rion olypialaisia edeltävän olympiadin aikana kumppanuusohjelma keräsi yli miljardi dollaria, jatkaa Lumme.

Sponsorointimarkkina on Suomessa tällä hetkellä vahvassa kasvussa. Sen arvo oli viime vuonna 257 miljoonaa euroa. Vahvalla kasvu-uralla on myös Suomen Olympiakomitean varainhankinta, joka kasvoi viime vuodesta 46 prosenttia.

– Varainhankintamme on yli tuplaantunut neljässä vuodessa ja kasvu tulee nimenomaan yhteistyömuodoista, joissa on vahva yhteiskunnallinen näkökulma. Tähän suuntaan myös koko ajan kehitämme omia kumppanuuksiamme, toteaa Suomen Olympiakomitean kaupallinen johtaja Samuli Vasala.