Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
19.12.2018 | Seuratoiminta

Liikkumishaaste innostaa porukat treeneihin ilman autoa

Kuinka moni saa 10 kilometriä viikossa täyteen? Mikä joukkue kerää eniten liikuntapisteitä? Miten tiuhaan tukkimiehen kirjanpito täyttyy pyöräilystä?

Liikkumishaasteen tapoja on useita, mutta tavoite on sama: innostetaan harrastajat liikkumaan treeneihin osana tärkeää arkiliikuntaa ja samalla autokyyditykset vähenevät. Loppusyksyn 2018 aikana pilottiseurat kokeilivat liikuntahaasteita muun muassa Hyvinkäällä ja Espoossa. Hyvinkään Pontevan haasteessa nuoret merkitsivät liikuntasuorituksensa suoraan puhelimilla sovellukseen, Espoon Tapiot käytti Instagram-sovellusta osallistumismerkintöihin ja Tapiolan Hongan nuoret merkitsivät tukkimiehen kirjanpidolla liikkumisensa suoraan hallin seinällä olevaan taulukkoon kaikkien nähtäväksi.

– Fillaritreenit oli meillä helppo tapa innostaa porukoita. Hyvinkäällä on hyvä pyöräilyverkosto, jolloin kaikkiin treenipaikkoihin pääsee fillarilla ja nuoret tulevatkin jo paljon pyörällä treeneihin. Nyt tämä tehtiin vielä hieman organisoidummin. Pyöräillessä ehtii vaihtaa kuulumiset joukkuekaverin kanssa ja kroppakin lämpenee sopivasti treenejä varten, perustelee Hanna-Mari Kujala Pontevasta ja haastaa muutkin seurat mukaan.

Kampanjasta on hyvä aloittaa

Liikkumishaaste on helppo ja kiva tapa herätellä urheilijoita arkiliikunnan tärkeyteen. Hyötyliikunta on tärkeä riittävän kokonaisliikuntamäärän saavuttamiseksi – pelkillä treeneillä se ei täyty. Kampanjan voi toteuttaa omien aikataulujen puitteissa ja pituuden voi määritellä vaikka viikosta neljään viikkoon – jos talvikausi tuntuu haasteelliselta, haasteen voi käynnistää kevään tai kesän aikana. Haastekampanjalla saadaan mukavaa pöhinää aikaiseksi ja kilpavietti voi innostaa entistä parempiin suorituksiin. Kampanja siis toimii myös ikään kuin markkinointikeinona sparraamaan hyötyliikuntaan niin nuoria kuin vanhempiakin ja samalla vähentynyt autokyytien tarve säästää aikaa ja ympäristöä.

Harrastajien nuoruus tai treenimatkojen pituus eivät suoraan ole osallistumisen esteitä. Nuorten kanssa voi järjestää vaikka yhteislenkin tai yhteispyöräilyn treeneihin – tai pitkissä välimatkoissa autokyydin voi antaa vaikka vain alkumatkaan.

– Meillä kampanjassa korostettiin, että liikuntasuorituksen saa, jos liikkuu viimeiset 500–1 000 metriä hallille ja kannustimme myös vanhempia saattamaan vaikka pyöräillen lapsiaan. Näin rohkaistiin myös nuorimpia osallistumaan haasteeseen, kertoo Milla Suviranta Hongasta.

Kampanjan jälkeen voi ottaa opit talteen ja miettiä, miten toimintaa on hyvä jatkaa. Kampanjasta voi tehdä vakituisen kausittaisen perinteen tai edetä pitempiaikaiseen malliin rohkaista treeneihin liikkumiseen.

– Rocky Challenge on valmentajien rakentama haaste, jota juniorimme suorittavat omalla ajallaan. Sen sisältö vaihtelee vuodenajoittain, joten treenikauteen mahtuu useampi kausi hieman eri haastekokonaisuudella. Tähän kuuluu mm. tennispelejä, lihasharjoitteita, venytyksiä ja pyöräilyä hallille, luistelua tai hiihtoa. Juniorit pitävät kirjaa suorituksistaan ja jakson lopuksi valmentajat laskevat pisteet. Voittaja saa tietyksi ajaksi halutun tosi ison pokaalin, kuvailee helsinkiläisen Sata-Tenniksen mallia Camilla Kåla.

 

Olympiakomitea ja Sitra yhteistyössä lajiliittojen ja seurojen kanssa rakensivat seuroille työkalupakkia fiksuihin toimintamalleihin, jotka samalla säästävät ympäristöä. Osana hanketta pilottiseurat testasivat fiksuja toimintatapoja omassa seura-arjessaan. Työkalupakki eli KEKE-koutsi julkaistaan vuodenvaihteessa.

Katso Pontevan haastevideo:

Tutustu KEKE-koutsiin.

#fiksuseura #kekekoutsi #liikuntahaaste #ympäristövastuu

Kuva: Hanna-Mari Kujala

Lue lisää aiheesta