Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
14.03.2019 | Olympiakomitea

Tarinat luovat urheilulle ja yritykselle yhteisen vaikuttavan sisällön

Nykypäivän nopeasti muuttavassa maailmassa ja mediaympäristössä informaation määrä on valtava. Yksi keino erottua tästä informaatiotulvasta ovat vaikuttavat tarinat. Tarinat auttavat meitä samaistumaan sekä jakamaan ja kokemaan suuria tunteita. Urheilun tarinoiden voimaa ja arvoihin perustavaa brändin rakentamista pohdittiin Olympiakomitean yrityskumppaneiden kanssa OP ryhmän pääkonttorilla Vallilassa.

– Olympiakomitean missiona on luoda liikunnasta ja urheilusta elinvoimaa Suomeen. Urheilulla on valtava yhteisöllisyyden voima, jonka kautta koemme monia hetkiä ja tunteita sekä jaamme kokemuksia. Yhdessä voimme olla luomassa ja rakentamassa suomalaisia urheilun menestystarinoita ja edistää näin ihmisille tärkeitä asioita ja arvoja, kertoo Olympiakomitean hallituksen puheenjohtaja Timo Ritakallio.

Vuosi 2019 jatkaa suomalaisen urheilun tarinoiden rakennusta ja mahdollistamista monilla eri tasoilla. Suomalainen seuratoiminta on 1,2 miljoonan ihmisen kansanliike, jonka tarinoita nostaa esiin Seurasydän -kampanja syys-lokakuussa. Seuratyö on suomalaisen urheilun sydän, josta monet menestystarinat saavat alkunsa ja lähtevät lentoon. Näiden tarinoiden syntyä mahdollistaa myös Nuorelle siivet -kampanja, joka tukee nuoria urheilijoita koulunkäynnin ja urheilun yhdistämisessä.

– Haluamme olla luomassa ja tukemassa suomalaisia urheilutarinoita, jotka koskettavat ja saavat aikaan tunteita. Yhteistyö Olympiakomitean kanssa integroituu monenlaisiin ympäristöihin ja tarjoaa useita erilaisia mahdollisuuksia, sanoo Olympiakomitean kaupallinen johtaja Samuli Vasala.

Vaikuttavuutta tarinoilla

Tarinoiden avulla on mahdollisuus tukea ja kehittää brändimielikuvaa niin, että se on lähempänä asiakasta ja kuluttajaa. OP ryhmän Lotta Ala-Kulju ja Laura Aaltonen taustoittivat vuonna 2017 lanseeratun Op.median syntyä ja kasvua vaikuttavaksi omaksi mediaksi. Op.median kulmakivinä ovat olleet tarinat, joiden avulla yrityksen palvelut on tuotu lähemmäksi asiakasta ja heidän elämäntilanteitaan.

–  Avainasemassa on ollut rohkeus heittäytyä ja halu tehdä sisältöjä, joiden ytimessä on asiakas ja heidän tarpeensa. Se, mitä yritys haluaa kertoa, ei riitä, eikä tasapaksua sisältöä kannata tehdä. Jos haluaa koskettaa, niin ei ole parempaa keinoa kuin tarina, toteaa Lotta Ala-Kulju.

Vuoden 2018 Urheilusponsorointi Teko -palkinnolla palkitun Toyotan Start Your Impossible -kampanjan ytimessä ovat voimakkaat tarinat ja liikkuvuuden mahdollistaminen kaikille.

– Se on haasteiden ylittämistä ja unelmien toteuttamista. Tavoitteenamme on muuttaa ihmisten käsityksiä liikkumisesta ja liikkuvuudesta. Vahvojen tarinoiden avulla haluamme olla mukana inspiroimassa ihmisiä ja maailmaa liikkumaan, kertoo Toyota Auto Finlandin markkinointijohtaja Mikko Kekäläinen.

Kumppaniworkshopissa kuultiin lisäksi onnistuneita esimerkkejä tarinan hyödyntämisestä. Finavia on hyödyntänyt urheilijoita palkitussa Life in Hel -kampanjassaan, Castren & Snellman on jalkauttanut uusia arvojaan osana henkilöstön hyvinvointiohjelmaa ja Alko haluaa edistää vahvalla tarinan kerronnalla lasten alkoholista vapaata harrastustoimintaa.

Olympiakomitea haluaa haastaa yrityksiä kertomaan urheilun tarinoita! Yhteistyöllä ja yhteisillä teoilla on mahdollista luoda tarinoita, jotka koskettavat useampia ja tavoittavat laajoja yleisöjä ja yhteisöjä.

Lisätietoa Olympiakomitean yritysyhteistyöstä