Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
Blogi
11.04.2019 | Blogi

5 vinkkiä urheilujärjestön ja kumppanin tulokselliseen yhteistyöhön

Olympiakomitean yrityskumppaneiden kanssa tehtävässä yhteistyössä olemme toteuttamassa vaikuttavaa, mitattavaa ja merkityksellistä yhteistyötä, joka linkittyy vahvasti Olympiakomitean strategisiin tavoitteisiin. Yhteistyö on jatkuvaa vuorovaikutusta, oppimista ja kehittymistä. Olen kerännyt yhteisten oppien ja kokemusten pohjalta viisi vinkkiä urheilujärjestön ja kumppanin tulokselliseen yhteistyöhön.

 

1. Yksinkertaista.

Yksinkertainen on usein kaunista ja myös tuloksellista. Hyvin usein me yhteistyökohteena yritämme hukuttaa kumppanimme yhteistyötarjouksella, jossa on mahdollisimman paljon sisältöjä. Ajattelun taustalla on vilpitön halu osoittaa suurempaa arvoa. Itse olen havainnut, että usein napakka ja yksinkertainen idea on kumppanille arvokkaampi ja selkeämmin kommunikoitavissa. Yksinkertainen idea tarjoaa myös kerroksellisuutta, johon yrityksen eri osa-alueet voivat paremmin liittyä, mutta yhteistyön pääviesti pysyy hyvin näpeissä.

2. Mittaa ja dokumentoi.

Yhteistyön mittaaminen sitouttaa. Se auttaa havaitsemaan käytännössä, miten yhteinen tekeminen vaikuttaa. Kun yhteistyön tavoite on selkeästi määritelty, muutamalla napakalla toimenpiteellä homma on jo käynnissä ja toimintasuunnitelmaa ollaan toteuttamassa. Oikeilla mittareilla tuotetut yhteistyön tulokset on helposti dokumentoitavissa, jolloin yhteistyö on lähes reaaliaikaisesti perusteltavissa. Dokumentointi ja tulokset antavat hyvän pohjan yhteistyön kehittämiselle sekä auttaa fokusoimaan yhteistyön resurssit niihin toimenpiteisiin, joissa oikeasti on merkitystä.

3. Viesti.

Yhteistyö on sitä hedelmällisempää,, mitä enemmän siihen pystyy osallistamaan eri sidosryhmiä.  Yhteistyön synnyttämisen vaiheessa tämä kannattaa pohtia hyvin tarkkaan. Osallistaminen vaatii molempien osapuolten napakkaa niin sisäistä- kuin ulkoista viestintää. Se miten viesti menee läpi eri sidosryhmille määrittää paljon yhteistyön tehoa. Urheilu on loistava sisältö yhteistyökumppanin kanavaan relevantiksi sisällöksi, joka vahvistaa tunnesidettä yrityksen ja asiakkaan välille. Tunneside rakentaa luottamusta ja luottamus on rahaa.

4. Osallista sisäisesti.

Onnistuneimmat yhteistyökumppanuudet meillä Olympiakomiteassa ovat sellaisia, joissa pääsemme yhteistyökumppanimme kanssa jalkauttamaan yhteistyötä yrityksen eri osa-alueille. Yhteistyöllä on tarkka fokus, mutta kun siihen osallistuu niin markkinointi, viestintä, HR ja myynti yrityksen johtoa myöden.

5. Ole aktiivinen.

Hae jatkuvasti uusia ideoita yhteistyön luovaan toteuttamiseen. Ympärilläsi on valtavasti yksikertaisia vinkkejä ja niksejä, joilla jokin muu on saanut tuloksia aikaiseksi. Seuraa mitä toimialalla tapahtuu somessa. Osallistu kansainväliseen keskusteluun, ota selvää havaitsemasi casen taustat, jaa tietoa – saat itse enemmän. Loistava tapa täällä Suomessa on liittyä Sponsorointi- ja tapahtumamarkkinointi ry:n jäseneksi. Liity jäseneksi ja tutustu toimintaan täällä.  Linkki: http://sponsorointijatapahtumamarkkinointi.fi/

 

 

Samuli Vasala

Olympiakomitean kaupallinen johtaja