Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
21.08.2019 | Seuratoiminta | Uutinen

Uudet liikuntavälineet innostavat Arabian koulun oppilaat kokeilemaan erilaisia liikkumismuotoja

– Laatu.

Yksi sana, iso merkitys. Näin kiteyttää liikuntavälineiden tärkeimmän kriteerin helsinkiläisen Arabian koulun kuudennen luokan luokanopettaja Mikko Tikka.

– Liikuntavälineet ovat kovassa käytössä koko ajan ja käyttäjiä on erilaisia, koska ikäluokkia on useita. Laatu on erittäin tärkeä osatekijä, jotta samoja liikuntavälineitä voidaan käyttää vuodesta toiseen.

Arabian koulun sisäilmaremontti on juuri saatu valmiiksi. Remonttitarpeen yhteydessä huomattiin, että suurin osa liikuntavälineistä on myös uusittava.

– Hankinnoille saatiin erillinen rahoitus, joten saimme koululle kerralla ison erän laadukkaita liikuntavälineitä, kertoo Tikka.

– Etenkin voimistelupuolelle hankimme erilaisia patjoja ja trampoliineja sekä ponnistuslautoja. Niitä voi monipuolisesti käyttää liikuntatunneilla, oli kyse sitten voimistelutunnista tai jostain muusta.

Arabian koululla välinehankinnoissa huomioitiin tarkasti laaja käyttäjäkunta sekä liikuntavälineiden monipuolisuus ja pitkäikäisyys. Yhtenä kriteerinä oli myös turvallisuus.

– Meille hankittavien liikuntavälineiden vaatimuksena on vähintään kymmenen vuoden käyttöikä, kiteyttää Tikka.

”Positiivista latausta tunneille”

Liikuntatunneilla pelataan perinteisiä palloilulajeja, kuten jalkapalloa, pesäpalloa ja salibandya, mutta suosikiksi nousee jotain aivan muuta.

– Meillä innostus nousee kattoon ”kaupunkisodan” parissa, jossa voimisteluvälineiden avulla rakennetaan erilaisia ratoja ja kaupunkeja, ja liikkuminen tapahtuu seikkailun avulla, kertoo Tikka.

Uudet liikuntavälineet ovat innostaneen Arabian koulun oppilaat kokeilemaan erilaisia liikkumismuotoja ja -tapoja.

– Oppilailla on luonnostaan uteliaisuutta ja innostusta uusia asioita kohtaan, joten uudet liikuntavälineetkin ovat olleet aktiivisessa käytössä. Ne ovat tuoneet ehdottomasti positiivista latausta tunneille, iloitsee Tikka.

– Kun uutuuden viehätys laimenee, vastuu siirtyy opettajille. Välineiden monipuolinen käyttö on mahdollista, mutta se vaatii myös opettajilta panostamista ja välineiden käytön monipuolista osaamista.

Liikuntavälineet tukevat oppimista

Jo pienellä investoinnilla laadukkaisiin liikuntavälineisiin saadaan paljon aikaan. Liikuntavälineiden laatu on suoraan yhteydessä myös toiminnan laatuun.

– Olympiakomitea suosittelee jokaista koulua investoimaan laadukkaisiin liikuntavälineisiin. Pienikin investointi on tärkeää. Kun käytössä on laadukkaat ja monipuoliset liikuntavälineet, ne tukevat myös oppimista ja lisäävät liikkeen määrää, kertoo lasten liikunnan asiantuntija Maria Ulvinen Olympiakomiteasta.

Monenlaisten käyttäjien keskuudessa liikuntavälineiden laadukkuus vain korostuu.

– Kun laatuun yhdistetään vielä liikkumiseen houkuttelevat liikuntavälineiden erilaiset värit, kontrastit ja muodot, saadaan erilaiset lapset kokeilemaan liikunnallisia juttuja myös ilman erillistä ohjaamista. Lähellä ja helposti saavutettavissa olevat liikkumisympäristöt mahdollistavat myös spontaanin ja omaehtoisen liikkumisen.

Liikkuminen on mielekästä, kun olosuhteet ovat kunnossa. Houkuttelevuus, laadukkuus ja käytön helppous ovat avain asemassa.

– Olympiakomitean ja Unisportin yhteistyöllä etsitään yhdessä ratkaisuja liikuntaolosuhteiden parantamiseen. Tavoitteena on herättää lasten motivaatio liikkumiseen ja tukea liikunnan kautta myös oppimista, kertoo Ulvinen.

Lue lisää aiheesta