Uutiset Kaikki uutiset
Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä

Poimi 3 vinkkiä maailmanluokan sponsoroinnin toteuttamiseen

Yksi maailman menestyneimmistä sponsoroinnin toteutuksista on kuluttajatuotteita maailmanlaajuisesti myyvän Procter & Gamblen (P&G) Thank You Mom -kampanja, joka jo vuonna 2010 saavutti uskomattomia liiketoiminnallisia tuloksia.

Globaali yli 500 miljoonan dollarin kasvu myynnissä, 75 miljoonan sosiaalisen median impression ja yli 74 miljoonan katselukerran lukemat videoissa osoittavat, että kampanjan ydin osuu ja uppoaa. P&G on Kansainvälisen Olympiakomitean globaali kumppani, jonka panostukset sponsorointiin ovat valtavia, mutta P&G:n tekemät oivallukset markkinointiviestinnässä, ovat monistettavissa myös muille toimialaoille, ja niitä voi hyödyntää myös pienemmällä budjetilla.

Kokosimme alle keskeiset oivallukset, joita kampanjassa on hyödynnetty.

1. Urheilun tunnevoiman hyödyntäminen

P&G on Kansainvälisen olympiakomitean globaali kumppani, mutta markkinointia tehdessään he eivät vain tyydy alleviivaamaan tätä. Itseasiassa P&G viestii olevansa äitien sponsori, Proud Sponsor of Mom’s.

P&G on sukeltanut syvälle omaan brändi-identiteettiin, tunnistanut omat pääkohderyhmät ja hyödyntänyt urheilua upeasti viestin vahvistamisessa. Jokaisen menestyneen urheilijan taustalla – on äiti. Tarina on samaistuttava ja olympia-yhteistyön kautta äitiyden merkitystä on jo vuosia tuotu esiin hyvin koskettavalla tavalla.

2. Ajoitus

P&G on hyödyntänyt Olympia-teemaa niin yritystasolla kuin yksittäisten tuotebrändien kanssa. Esimerkiksi Rion olympialaisten alla Pampers-mainoksessa on käytetty olympiavoittaja Kerri Walshia kiittämässä äitiään Margieta. Fiksua jo itsessään, mutta entistä relevantimman kampanjasta teki se, kun mainosta näytettiin Kerrin taistellessa beachvolley ottelussa olympialaisten mainoskatkoilla.

Tiesitkö, että olympialaisten Euroopan laajuiset tv-lähetysoikeudet vuosille 2018–2024 on Discovery Communicationsilla, joten myös kotimaassa voi mainostaa tv:ssä lähestyvien Tokion olympialaisten alla.

3. Jatkumo

P&G on vienyt Olympiayhteistyön vahvasti osaksi brändiä ja tehnyt pitkäjänteisesti työtä vuosi toisensa jälkeen. Thank You Mom -kampanjan menestysreseptiä ja tarinankerronnallista tapaa on hyödynnetty talon sisällä laajemminkin. #like a girl -kampanja on Always -brändin luoma ilmiö – joko äitiyden sijaan keskittyy tyttöyden ympärille.

Nykyihmiset odottavat kannanottoja myös yrityksiltä ja P&G on tarttunut tähän luovalla tavalla. #LikeAgirl -konseptilla kohderyhmää puhutellaan samaistuttavalla tavalla ja brändi haluaa herättää keskustelua tärkeistä yhteiskunnallisista aiheista. Tässä tapauksessa tyttöyden kautta.

En tiedä huomasitko, että videolla on yli 67 miljoonaa näyttökertaa. Jotain on siis oivallettu oikein.

Toivottavasti sait tästä kirjoituksesta inspiraatiota ja ajatuksia markkinoinnin, sekä sponsoroinnin tekemiseen. Markkinointiviestintä mahdollistaa upeiden tarinoiden kertomisen ja urheilun hyödyntäminen tarinankerronnassa lisää entisestään viestisi vetovoimaa.

 

Kirjoittaja Ville Köngäs on Olympiakomitean liiketoimintapäällikkö ja osa Vuoden Sponsorointiteko 2018 -kilpailun voittanutta työryhmää.