Siirry sisältöön
Uutiset Kaikki uutiset
Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä

Toisiaan täydentävä yhteistyö tuo asiakkaille kiireettömiä kohtaamisia

Turun kaupungin Liikuntapalvelukeskus ja TULE-tietokeskuksen neljä kumppanuusyhdistystä edistävät onnistuneesti yhdessä Turun seutukuntien asukkaiden tuki- ja liikuntaelinterveyttä.

 

Suomen ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan TULE-tietokeskuksen taustalla on neljä turkulaista tuki- ja liikuntaelinterveyttä edistävää kumppanuusyhdistystä; Selkäyhdistys, Reumayhdistys, Luustoyhdistys ja Nivelyhdistys. Selkäyhdistyksen hallinnoiman TULE-tietokeskuksen rooli on koota yhdistysten tieto keskitetysti yhteen paikkaan, Humalistonkatu 10:een.

Tiedon ja palvelujen jalkauttamiseksi yhdistykset ovat verkostoituneet myös kaupungin Liikuntapalvelukeskuksen kanssa.

– Säännöllisesti kokoontuvassa verkostotyöryhmässä käydään läpi TULE-tietokeskuksen toimintaa ja kukin toimija peilaa yhteistyötä omiin palveluihinsa. Meidän toimintaamme TULE-tietokeskus täydentää erinomaisesti, sanoo Liikuntapalvelukeskuksen vs. erityisasiantuntija Johanna Friman.

– Muun muassa TULE-tietokeskuksen järjestämillä mittauspäivillä toteutamme avointa ryhmämuotoista liikunnan palvelunohjausta, jonka aikana kerromme kaupungin liikuntatarjonnasta. Voimme myös hyödyntää keskuksen tietopankkia yksilöllisen liikuntaneuvonnan ja liikunnan palveluohjauksen palveluissa, ja jonkin verran ohjaamme heille omia asiakkaitamme. Heillä on todella asiantunteva henkilöstö. Asiakkaat antavat paljon hyvää palautetta myös keskuksen kiireettömästä henkilökohtaisesta palvelusta, jatkaa Friman.

TULE-tietokeskuksen koordinaattori Terhi Pihlajaniemi painottaa yhteen paikkaan keskitetyn laadukkaan ja runsaan materiaalin olevan kaikkien Turun seutukuntien asukkaiden vapaasti käytettävissä. Yhdistysten jäsenyyksiä ei palvelun saamisessa velvoiteta.

– Meillä on kaikki tuki- ja liikuntaelinterveyttä koskeva materiaali niin kattavasti kuin Suomesta löytyy. Yhdistysten materiaalien lisäksi mukana on mm. UKK-instituutin, valtakunnallisten järjestöjen, Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ja Turun kaupungin liikuntapalvelukeskuksen julkaisemaa materiaalia, hän kertoo.

Suositeltava yhteistyömalli

Liikuntapalvelukeskus markkinoi TULE-tietokeskuksen tapahtumia omissa verkostoissaan ja tiedotuskanavissaan ja päinvastoin. Näin vastavuoroinen markkinointi hyödyttää molempia ja asiakaskuntaa. Friman kiittelee kumppanuusyhdistysten yhdessä tuottamaa kaikkiaan noin 50 liikuntamuotoa sisältävää liikuntakalenteria.

– Liikuntaneuvonnassa ja palvelunohjauksessa se on kaupungin oman tarjonnan rinnalla todella hyvä työkalu. Monipuolisesta ja laadukkaasta liikuntatarjonnasta löytyy aivan varmasti jokaiselle tuki-liikuntaelinterveydestä kiinnostuneelle asiakkaalle sopiva liikuntamuoto, hän sanoo.

Pihlajaniemi kertoo myös TULE-tietokeskuksen teemapäivien olevan vetovoimaisia. Suosituimpina teemapäivinä keskukseen voi kokoontua jopa 50 kiinnostunutta.

– Yleisesti teemapäivien aiheet nousevat asiakkailta ja kumppanuusyhdistyksiltä, me toteutamme toivotut aiheet, kuten esimerkiksi jalkaterveys tai niskahartiaseudun vaivojen itsehoito. Paikalla voi olla vaikkapa asiantuntija TYKS Ortosta tai kutsumme esimerkiksi naprapaatteja, fysioterapeutteja tai osteopaatteja kertomaan omasta työstään.

Vastaavanlaista asiantuntijayhteistyömallia Friman suosittelee lämpimästi muillekin kunnille.

– Liikuntapalvelut on kuntaorganisaatiossa hyvin pieni organisaatio, jolle on annettu kuntalaisten hyvinvoinnin huolehtimisesta melkoisen iso vastuu. Yksin tässä yhtälössä pärjääminen on mahdotonta. Tällainen yhteistyö on aivan erinomainen tapa yhdistää osaamista ja asiantuntijuutta. Molemmat osapuolet saavat tästä hyvää itselleen, ja ennen kaikkea asiakkaat.

 

TULE-tietokeskus