Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
22.10.2019 | Olympiakomitea | Uutinen

Liikuntaa tukevia yrityksiä suositaan

Tuoreen tutkimuksen mukaan liikunta on noussut suomalaisten top-6 kiinnostuksen kohteista. Listan kärjessä ovat dokumentit ja elokuvat, seuraavina tulevat lukeminen, musiikki, matkailu ja liikunta. Tulos selviää suomalaisten kiinnostuksen kohteita mittaavasta Sponsor Navigator -tutkimuksesta.

-Kiinnostus liikuntaan ja hyvinvointiin yleisesti on noussut kaikista eniten 100 eri osa-alueen joukossa viime vuoteen verrattuna, kertoo tutkimuksen toteuttaneen Sponsor Insightin tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen.

Lasten liikkumattomuus ja yksinäisyys huolettavat – harrastustoimintaa tukevia yrityksiä suositaan

Suomen Olympiakomitea on tutkinut Sponsor Insightin kanssa myös urheiluseurojen ja lasten iltapäivätoiminnan merkitystä.

-Lasten liikunta on lähellä suomalaisten sydäntä ja erityisesti iltapäivän toimettomuus koetaan haastavaksi. Peräti 86 % suomalaisista kokee tärkeäksi, että lapsilla on mahdollisuus harrastaa iltapäivisin. Näin perheille jäisi enemmän yhteistä aikaa iltaisin, kertoo lasten liikunnan ja seuratoiminnan yrityskumppanuuksista vastaava Mikko Selin Olympiakomiteasta.

Asian tärkeys näkyy myös ostoaikomuksissa sillä 66 % suomaisista ja peräti 75 % lapsiperheistä ilmoittaa suosivansa yrityksiä, jotka tukevat iltapäivien harrastetoimintaa.

Ilmiönä harrastustoimintaa tukevien yritysten suosiminen linkittyy laajempaan kokonaisuuteen, jossa yrityksiltä odotetaan kannanottoja tärkeiksi koettuihin asioihin.

Urheiluseurat täsmälääkkeitä yksinäisyyteen ja liikkumattomuuteen

Urheiluseurat koskettavat viikkotasolla yli miljoonan suomalaisen elämää. Ei siis ihme, että suomalaiset kokevat urheiluseurat hyvinvointia edistäväksi (79%), yhteisöllisyyttä edistäviksi (77%) ja syrjäytymistä estäviksi (70%).

-Yksinäisyys ja liikkumattomuus ovat Suomen suurimpia kansantauteja. Urheiluseurat tarjoavat parhaimmillaan toimintaa kaikenlaisille liikkujille ja ovat varsinainen täsmälääkkeitä yksinäisyyteen ja liikkumattomuuteen, jatkaa Selin

Rakkaus omaa urheiluseuraa kohtaan täytti somen

Seuratoiminnan yhteisöllisyys näkyy myös Olympiakomitean tuottamassa #seurasydän kampanjassa.

Osana kampanjaa 24.9. juhlittiin historian ensimmäistä Seurapaitapäivää. Päivän aikana ihmisiä kannustettiin tunnustamaan rakkautensa omaa seuraa ja ihmisiä kohtaan menemällä seurapaita päällä päivän askareisiin.

Kampanja ylitti kaikki odotukset ja #seurapaitapaiva oli Twitterissä päivän suosituin tunniste. Instagramissa postauksia tuli yli 6 000 ja media uutisoi päivästä laajalti.

Myös yritykset elivät vahvasti mukana kampanjassa ja Olympiakomitean seuratoiminnan kumppanit hyödynsivät konseptia laajasti omassa markkinoinnissaan tuoden esille arvojaan ja yhteisöllisyyttään.

Tutkimuksesta

Vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 14. kerran suomalaisten mielestä kiinnostavimmat urheilu- ja kulttuurikohteet. Tutkimuksessa haastateltiin 26.2 -13.3. välisenä aikana nettipaneelin kautta 2092 vähintään 18 vuotta täyttänyttä suomalaista. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.

Suomen Olympiakomitea on valtakunnallinen liikunta- ja urheilujärjestö. Olympiakomitea on tarttunut iltapäivien toimettomuuteen Lasten Liike toimintamallilla. Lasten Liikkeen ideana on tuoda ilmaiset liikuntakerhot jokaisen lapsen ulottuville. Tutustu Lasten Liike- verkkosivuihin tästä.

Urheiluseurojen yhteisöllisyyttä esilletuova #seurasydän kampanja jatkuu koko syksyn ja huipentuu vuoden urheiluseuran valintaan 2020 Urheilugaalassa. Alko palkitsee tuolloin yhteisöllisyyttä esimerkillisellä tavalla edistäneen seuran 10 000 euron stipendillä ja vuoden urheiluseuran tittelillä. Tutustu seurasydän-kampanjaan tästä.