Uutiset Kaikki uutiset
Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä

Yritysvastuu, sponsorointi & markkinointi – ”Good is the New Cool”

Yrityksiltä odotetaan kannanottoja tärkeäksi koettuihin asioihin. Monissa yrityksissä pohditaankin nyt oikeaa toimintatapaa yhteiskunnallisen roolin ottamiseen. Miten yritys voi tuottaa hyvää yhteiskunnalle?

Sosiaalisen näkökulman vaikuttavuutta liiketoiminnalle ei nykypäivänä enää tarvitse perustella. Mainittakoon kuitenkin, että 75 % Unileverin, globaalin käyttötavarajätin kasvusta tulee brändeistä, joilla on yhteiskunnallinen tarkoitus. Mitä nuorempi kohderyhmä, sitä enemmän yrityksiltä odotetaan yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Tukemalla yhteiskunnallisesti tärkeää aihetta yritys:

1. vahvistaa brändiarvoa

2. antaa asiakkaille lisäsyyn suosia yritystäsi

3. sitouttaa parhaat tekijät

4. houkuttelee parhaat osaajat.

Ihan äkkipäätä ei kannata lähteä liikkeelle. Läpinäkyvyyden aikana viherpesusta jää kiinni ennen kuin kampanja on päässyt edes alkuun.

Seuraavilla vinkeillä kasvatat onnistumisen mahdollisuuksia ja vältät sudenkuopat:

1. Määritä lähtökohta ja yrityksen rooli

Ole rehellinen ja mieti, onko kyse hyväntekeväisyydestä, markkinointitempauksessa vai koko yrityksen kulttuuria ohjaavasta toiminnasta?

Jokaisella lähestymistavalla on puolensa, mutta on hyvä muistaa, että sponsoroinnin huomioarvo ja vaikuttavuus kasvavat ajan myötä.

Tunne myös roolisi. Onko yrityksen tehtävä tehdä hyviä tekoja vai mahdollistaa niiden tekeminen?

”Good is the New Cool” -bestsellerin kirjoittajan Afdel Azizin mallin mukaan ”voittava kolmiyhteys syntyy yrityksen, järjestöjen ja vaikuttajien yhteistyöllä”.

2. Tunne arvosi

Maailma on täynnä hyviä juttuja, mutta mitkä niistä ovat yritykselle sopivia? Onko markkinointiviesti totta?

Läpinäkyvyyden aikana päälle liimattu yhteistyö osuu helposti omaan nilkkaan. Erityisen tärkeää tämä on suhteessa omaan henkilöstöön. Työntekijät, jos ketkä tietävät, onko yrityksen kannanotolle perusteita vai onko kyseessä vain markkinointitempaus ajankohtaiseen aiheeseen.

Kaikissa tapauksissa valmistaudu myös negatiiviseen palautteeseen.

3. Nimeä ja sanoita yhteistyö

Napakka ja inspiroiva nimi auttaa puhumaan yhteistyöstä niin sisäisesti kuin ulkoisesti. P&G:n Thank you Mom lienee yksinkertaisuudessaan parasta, mitä tähän asti on tehty urheilumarkkinoinnin ja yritysvastuun parissa.

Sloganin lisäksi yhteistyölle kirjoitettu manifesti auttaa myös viestimään asiasta ja tekee yhteistyöstä johdonmukaisen.

4. Tarinallista ja visualisoi

“It’s not about the destination; it’s about the journey.” Vahvat brändit ovat kuin hyviä tyyppejä, joiden seuraan on mukava lähteä. Kun matkaa on taitettu riittävästi, yhteistyön tuloksista on mukava viestiä.

Itse asiassa yrityksen vaikutus hyvän asian edistämiseen perustuukin usein viestinnälliseen voimaan.

Aktiivisella viestinnällä liität yrityksen kokoaan suurempaan ilmiöön (case: Patagonia ja kestävä kehitys) ja kasvatat näin brändiarvoa. Tässä yksi syy lisää miettiä yhteistyötä pitkällä aikajänteellä.

5. Tee tekoja

Näytä, älä väitä! Tilaisuudet ja tapahtumat eivät välttämättä tavoita suurta joukkoa ihmisiä, mutta ovat mainioita viestinnän alustoja suuremman kohdeyleisön tavoittamiseksi. Samalla näytät, minkä perässä olette.

6. Ota asiakkaat mukaan! Vähemmän ahdistusta, enemmän toiveikkuutta

Miten asiakkaat pääsevät mukaan? Liikkumattomuus, yhdenvertaisuus ja ilmastonmuutos ovat kaikki valtavia kokonaisuuksia. Yhteistyön ei tarvitse ahdistaa asiakkaita. Mieti, miten asiakkaat voivat kantaa kortensa kekoon ja olla mukana ratkaisemassa ongelmaa?

Samalla annat asiakkaille lohtua siitä, että emme ole toivottomassa tilanteessa, vaan voimme kääntää ikävän asian positiiviseksi. Mitä enemmän tekoja, sitä enemmän saat myös ansaittua mediaa.

Liikunta ja urheilu yhdistävät suomalaisia – #Samalla viivalla

Liikunta on Suomen suurin kansanliike ja tarjoaa siten oivan alustan mm. yhdenvertaisuuden, yhteisöllisyyden ja ilmastonmuutoksen käsittelyyn mielenkiintoisella, yrityksen brändiä tukevalla tavalla.

Tuore esimerkki vaikuttavasta tekemisestä löytyy Synsamin ”Samalla viivalla” kampanjasta, joka on syntynyt Synsamin unelmasta: kaikkien lasten pitää voida liikkua samoilla ehdoin huonosta näöstä tai sosioekonomisesta asemasta riippumatta, olla samalla viivalla.

Kampanja näkyy vahvasti Synsamin markkinoinnissa sekä myymälöissä kertoen mielenkiintoisella tavalla Synsamin bränditarinaa. Kumppaneina toimivat mm. Suomen Olympiakomitea ja HS.

Lue kampanjasta lisää tästä.

Kirjoittajasta

Mikko Selin työskentelee Suomen Olympiakomiteassa sponsoroinnin ja yritysvastuun parissa. Mikon intohimona on auttaa yrityksiä vahvistamaan brändiään ottamalla kantaa yhteiskunnallisiin haasteisiin. Yritysten ja järjestöjen yhteistyössä on voimaa.

Mikko Selin

Liiketoimintajohtaja, Tähtiseurat ja Lasten liike



0505967086