Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
03.03.2020 | Huippu-urheilu

Helmikuun urheilijanosto: Rallin MM-historiaa Ruotsissa tehnyt Kalle Rovanperä etsii WRC-auton rajoja

Kalle Rovanperä nousi kaikkien aikojen nuorimpana WRC-kuljettajana palkintokorokkeelle, kun hän ajoi kolmanneksi Ruotsin MM-rallissa. Toyotaa kuljettava suomalaislupaus saa koko ajan lisää kokemusta rallimaailman eliittikalustosta.

Kalle Rovanperä ei ole tullut ihmettelemään rallin MM-sarjan ylimpään luokkaan. Jyväskylässä syntynyt 19-vuotias kuljettajalahjakkuus on ohjannut Toyotansa Monte Carlossa viidenneksi ja Ruotsissa kolmanneksi uransa ensimmäisellä WRC-kaudella.

– Alkukaudesta on jäänyt hyvä maku. Monte meni ihan suunnitelmien mukaan ilman virheitä läpi, ja lopputuloskin oli ihan hyvä. Vauhtia oli välillä ihan hyvin, ja kun otin vähän varovaisemmin, sekin oli ihan ok. Ruotsi oli jo sellainen ralli, josta odotinkin vähän enemmän. Siellä pääsimme onneksi heti hyvään vauhtiin.

Rovanperästä on kohistu rallipiireissä jo vuosia. Kohina ei ainakaan laantunut Ruotsissa, kun hän ajoi kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana palkintokorokkeelle WRC-luokassa. Sen tehdäkseen Rovanperän täytyi ohittaa kilpailun viimeisellä erikoiskokeella, niin sanotulla power stagella, kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier.

– Kyllähän se lopetus oli ihan mielenkiintoinen. Oli hienoa nähdä, että sieltä on hyvä aika tulossa ja loppua kohti kaikki vain jäivät. Sain vielä power stageltakin pisteet. Se oli hyvä paikka onnistumiselle, toisen polven rallikuski myhäilee.

– Onhan se totta kai iso juttu, mutta pidin sitä tavoitteena siihen kisaan, että täytyy pystyä ajamaankin tuollaista kyytiä tuollaisessa kisassa, joka on olosuhteiltaan periaatteessa nopeuskilpailu. Siellä ei tarvinnut kuitenkaan niin paljon aiempaa kokemusta. Osasin vähän odottaakin tuollaista.

”Täytyy tottua auton rajoihin”

Ralliautoilussa vaatimustaso kasvaa koko ajan, kun luokasta toiseen siirrytään. Vaikka Rovanperälläkin on kokemusta ralliauton käsittelystä jo lapsuudesta asti, WRC-auton kuljettaminen on tuonut jälleen omat haasteensa kuljettajalle ja tämän kartanlukijalle Jonne Halttuselle.

– Kyllä sieltä jotain yllätyksiä on vastaan tullut, kun on kisoja alkanut ajaa. Testeissä ne uudet tilanteet ovat ihan ok, mutta kisoissa ne ovat aina vähän hankalampia, WRC2-luokan vuoden 2019 maailmanmestari puntaroi.

– Suurin ero on autojen aerodynamiikassa, ja voimansiirto on vähän erilainen. Kun tehoakin on enemmän, mutkanopeudet kasvavat aika paljon. Sitä kautta ajaminen muuttuu, mutta ei se sopeutuminen mitenkään älyttömän vaikeaa ole ollut.

Perushaaste on siis se, että aiemmin opitut taidot pitäisi pystyä kalibroimaan niin, että ne riittävät kovemmassakin vaatimustasossa. Jotta edellytykset ovat kunnossa, täytyy oppia tuntemaan uusi työväline.

– Se on varmasti vähän kuskikohtaistakin, mikä on kenellekin vaikeampaa ja mitkä asiat vaativat eniten totuttelua. Kun nopeudet kasvavat, täytyy tottua auton rajoihin; mikä on sen auton ja renkaan raja ja kuinka sitä autoa pitäisi ajaa, jotta se on mahdollisimman nopea tyyli.

Ralli on kokemuslaji

Sekään ei riitä, että oppii uuden auton metkut. Seuraavaksi täytyy oppia tuntemaan ralleissa käytössä olevat tiet, joista kilpakumppaneilla on jo vuosien kokemus. Sitten tullaan vielä näiden kahden yhteisvaikutukseen; uuden ja tehokkaamman auton ajamiseen tuntemattomilla reiteillä.

– Moottoriurheilulajeista ralli on varmasti yksi isoimmista kokemuslajeista, kun pätkiä ei pysty treenaamaan etukäteen. Sen eron on huomannut, kun on mennyt vaikkapa Suomen MM-ralliin toisen kerran. Jos miettii vaikkapa Ruotsin MM-rallia, muut ovat saattaneet ajaa ne pätkät esimerkiksi 6-8 kertaa WRC-autolla läpi. Kun itse ajaa niitä ensimmäistä kertaa, onhan siinä iso ero, Rovanperä huomauttaa.

– Se tulee olemaan sama homma koko kauden läpi; joka kisassa annan siinä aika paljon tasoitusta. Videoiden perusteella niitä reittejä pystyy etukäteen opettelemaan ja sitä eroa vähän kuromaan kiinni, mutta nuotitusta saa ajaa vain kaksi kertaa, ja kolmas kerta tullaan jo kilpa-autolla.

Kun aloitus WRC-luokassa on ollut näin vahva, ympäristön odotukset kasvavat nopeasti. Tommi Mäkisen johtaman Toyota Gazoo Racing -tallin kultakimpale muistaa kuitenkin pitää realismin odotuksissa.

– Voisin olla kauteen tyytyväinen, jos tulee lisää podiumpaikkoja joissain meille hyvin sopivissa kisoissa, Rovanperä aloittaa.

– Totta kai tavoitteena on ajaa mahdollisimman ehjä kausi. Virheitäkin varmaan tulee, kun on vielä aika paljon treenaamista ja uusia tilanteita tulee vastaan. Seuraavaksikin menemme Meksikoon. Kun olen ajanut tuolla autolla vasta yhden päivän soralla, se tulee olemaan vaikea kisa meille, mutta jos pystyisi ehjän kisan ajamaan, se olisi hyvä.

Artikkelin kuva: Toyota Gazoo Racing

Kuukauden urheilijanosto on Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön tuottama juttusarja, jossa nostetaan jokaisen kuukauden päätteeksi esiin yksi urheilija tai joukkue, joka on onnistunut lajissaan. Valinnan tekee Huippu-urheiluyksikön asiantuntijaraati kattavan kilpailuseurannan pohjalta. Valinnassa ei ole kyse lajien, urheilijoiden tai saavutusten asettamisesta paremmuusjärjestykseen, vaan tunnustuksen antamisesta yhdelle suomalaiselle huippu-urheilijalle tai -joukkueelle sekä -suoritukselle kerrallaan.