Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
11.06.2020 | Huippu-urheilu

Tokion kisat siirtyvät – Castrén & Snellman vartioi silti aktiivisesti olympialaisten immateriaalioikeuksia

Olympialaiset ovat maailman tunnetuin urheilubrändi. Siksi niihin liittyy runsaasti immateriaalioikeuksia, joiden valvonta on tärkeää sekä kisojen talouden että kisoja sponsoroivien yritysten kannalta. Vaikka Tokion olympialaiset siirrettiin ensi vuodelle, Castrén & Snellmanin urheiluoikeustiimillä riittää työtä erityisesti markkinointioikeuden parissa.

– Koronaviruspandemialla on ollut ennennäkemättömiä vaikutuksia: alkuvuodesta en olisi osannut edes kuvitella, että olympialaiset peruuntuvat tältä kesältä. Uskon silti, että markkinoinnissa saattaa kuitenkin kesän aikana houkuttaa ns. ambush-markkinointi eli kielletyn mielikuvan rakentaminen olympialaisiin, ja sen varalta tiimimme on toki hereillä, kertoo urheiluoikeustiimin senior associate -lakimies, asianajaja Hilma-Karoliina Markkanen.

Asianajotoimisto Castrén & Snellman on toiminut Suomen Olympiakomitean kumppanina ja juridisena neuvonantajana vuodesta 2013 lähtien. Toukokuun alussa olympiajoukkueen urheiluoikeustiimi sai joukkoonsa uuden vahvistuksen, kun kansainvälisen urheiluoikeuden maisteri Ida Laakkonen aloitti tiimissä vanhempana harjoittelijana. Alan parhaiden juristien opissa Ida laatii sisältöjä urheiluun liittyvistä oikeudellisista aiheista, kuten juuri ambush-markkinointiin liittyvän Rule 40 ‑säännön soveltamisesta, sekä muita Suomen Olympiakomitean kumppanuuteen liittyviä ohjeistuksia.

– Työssäni pidän erityisen kiinnostavana sitä, että siinä yhdistyvät monet juridiikan osa-alueet, markkinointi ja urheilu. On hienoa olla omalta osaltaan edistämässä sitä yhteiskunnallisesti merkittävää työtä, jota Suomen Olympiakomitea tekee, Laakkonen kertoo.

Suomen Olympiakomitean markkinoinnista vastaava Ville Köngäs näkee olympiaoikeuksien valvonnan osana vastuullisuutta.

– Kaupalliset yhteistyökumppanit ovat olympialiikkeelle merkittävä rahoittaja. Jotta kisoja ja kisajoukkueita sponsoroivat viralliset kumppanit saavat rahoilleen vastinetta, on kisa- ja joukkuetunnusten käytöstä ja muista IP-oikeuksista pidettävä hyvää huolta. Viime vuosina kysymyksiä ovat herättäneet erityisesti sosiaalisen median markkinointimahdollisuudet, Köngäs summaa.

– On todella hienoa, että saamme Castrén & Snellmanin asiantuntijoilta todellista huippuosaamista urheiluoikeuteen liittyvien moninaisten tilanteiden ratkomiseen ja ennaltaehkäisyyn, Köngäs lisää.

 

Castrén & Snellman on Suomen Olympiakomitean virallinen kumppani ja mukana olympiajoukkueen tukijoukoissa.