Aiheet:
Sisältötyypit:
Urheiluyhteisön #Seurasydän-kampanja sai kolme finaalipaikkaa Finnish Comms Awards -kilpailussa
Urheiluseurojen yhteisöllisyyttä ja merkityksellisyyttä juhlistava Olympiakomitean ja urheiluyhteisön Seurasydän-kampanja sai kolme finaalipaikka viestintäalan Finnish Comms Awards kilpailussa. Kampanja oli finalistien joukossa peräti kolmessa eri kategoriasta. Palkinnot jaettiin torstaina 29.10.2020.
Suomen Olympiakomitean viestinnän tehtävänä on tehdä vaikuttavaa viestintää liikunnan ja urheilun arvostuksen lisäämiseksi. Suomessa toimii yli 9 000 urheiluseuraa ja niiden piirissä harrastaa, liikkuu ja kilpailee yli 1,2 miljoonaa suomalaista. Suomalaiselle seuratoiminnalle haluttiin luoda yhteinen ääni. Nyt Olympiakomitea, lajiliitot, liikunnan aluejärjestöt ja urheiluseurat liputtavat yhdessä urheiluseuratoiminnan puolesta.
– Seurasydän on kampanjana täysin poikkeuksellinen kokonaisuus. Mainostoimisto SEK:n vahva strateginen ymmärrys, viestinnän luova suunnittelu ja näkemys osallistamisen voimasta loi pohjan kampanjalle, joka levisi ennennäkemättömällä tavalla läpi suomalaisen liikunnan ja urheilun kentän innostaen myös tavalliset suomalaiset mukaan, kiittää Olympiakomitean viestintäpäällikkö Tuula Paataja.
Laajalla yhteistyöllä vaikuttavuutta
#Seurasydän-kampanjan ideana oli innostaa mukaan kaikki suomalaiset seurasydämet itse kertomaan oman seurayhteisön tärkeydestä. Kaikki seuratoiminnassa mukana olevat, seurat itse sekä lajiliitot kertovat tunnisteen alla mitä seuratoiminta ja sen luoma yhteisöllisyys heille merkitsee. Tavoitteena oli myös nostattaa seuraihmisten ylpeyttä omasta toiminnastaan. He tekevät äärimmäisen arvokasta ja merkityksellistä työtä, joka liian harvoin huomataan.
– SEK tarjosi meille vahvan strategisen näkemyksen kampanjalogiikkaan. Yksi merkittävä yksityiskohta oli kokonaisuuden nimi. Ilman viestinnällisesti taitavaa kiteytystä, Seurasydän-sanaa, tämä ei olisi lähtenyt lentoon. Seurasydän tuo esiin seuratoiminnan syvintä olemusta eli yhteisöllisyyttä. Yhdessä lajiliittojen, aluejärjestöjen, urheiluseurojen ja yhteistyökumppaneiden kanssa rakensimme kampanjan sisään aivan mielettömän tavan osallistaa kaikkia suomalaisia näyttämään seurarakkauttaan: Seurapaitapäivän. Seurapaitapäivää juhlistetaan jatkossa joka vuosi, hehkuttaa Paataja.
Suomalainen seuratoiminta ja sen luoma yhteisöllisyys on saanut ennennäkemättömän huomion sekä tiedotusvälineissä että sosiaalisessa mediassa. Seurasydän-kampanja ja sen sisälle rakennetut Seurapaitapäivä-teemapäivät ovat tavoittaneet miljoonia suomalaisia. Urheiluseurat ja seurojen jäsenet ovat tuoneet seuratoiminnan sanomaa sosiaalisessa mediassa tuhansilla kuvilla, videoilla ja postauksilla. Myös yhteistyökumppanit innostuivat mukaan ja hyödynsivät Seurasydän-kampanjaa viestinnässään.
#Seurasydän-kampanja oli finalistien joukossa seuraavissa kolmessa kategoriassa (voittajat kursivoitu):
Lifestyle, terveys ja hyvinvointi
- Kansallinen Liiga: Suomen Palloliitto ry & TBWA\Helsinki
- Suomen Olympiakomitea – Suomessa sykkii yli miljoona seurasydäntä: Suomen Olympiakomitea & SEK
- Visit Finland – Rent a Finn: Business Finland & SEK
Ansaittu näkyvyys ja mediasuhteet
- Erottaja2 – Talo, josta tehtiin puheenaihe: Trevian & Viestintätoimisto Drum
- Fortum Vipu: Fortum Oyj & TBWA\Helsinki
- Suomen Olympiakomitea – Suomessa sykkii yli miljoona seurasydäntä: Suomen Olympiakomitea & SEK
- Visit Finland – Rent a Finn: Business Finland & SEK
- Zero Exclusion: Neste Oyj & Kurio
Julkishallinto ja järjestöt
- Maailma ilman sairaanhoitajia? Ei kiitos.: Suomen Sairaanhoitajaliitto ry & Viestintätoimisto Drum
- Onko ruokasi mistään kotoisin?: Maa- ja metsätalousministeriö & Kaiku Helsinki
- Suomen Olympiakomitea – Suomessa sykkii yli miljoona seurasydäntä: Suomen Olympiakomitea & SEK
- Suomen Kalakauppiasliitto – Vuoden Kalakauppa: Suomen Kalakauppiasliitto ry & SEK