Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
17.05.2021 | Seuratoiminta

Gymnastics Åland: Mitä pidempään käytämme Suomisportia, sitä enemmän aikaa säästämme

Gymnastics Åland oli yksi ensimmäisiä urheiluseuroja, joka lähti digitalisoimaan toimintaansa Suomisportin avulla. Tämä yli 800 jäsenen ahvenanmaalaisseura on käyttänyt Suomisportia kesästä 2020 lähtien.

Suomisport on moderni, urheiluyhteisön yhteinen digitaalinen palvelu. Suomisportin kautta voi ostaa jo 90 lajiliiton lisenssin tai vakuutuksen. Urheiluseurat voivat ottaa käyttöönsä yksittäisiä digitaalisia työkaluja tai halutessaan digitalisoida koko toimintansa palvelun avulla. Suomisportiin rekisteröityvät jäsenet ja liikkujat voivat helposti hoitaa sporttiarkensa palvelun mobiilisovelluksen kautta.

Suomisport on kokonaisvaltainen ekosysteemi, jossa on rajattomat kehitysmahdollisuudet ja sitä kehitetäänkin jatkuvasti urheiluseuroilta saatavan palautteen pohjalta.

Pionääri ruotsinkielisten seurojen joukossa

Gymnastics Ålandin jäsenrekisterijärjestelmän vaihto tuli ajankohtaiseksi viime vuonna. Silloisen järjestelmän käyttö oli hankalaa ja aikaa vievää. Siihen Ylva Watkins, GymÅ:n toiminnanjohtaja, halusi muutoksen.

– Kuulin Suomisportista ensimmäistä kertaa ahvenanmaalaisen urheilun kattojärjestöltä Ålands Idrottilta. Järjestelmä vaikutti lupaavalta ja melko pian päätimme ottaa sen käyttöön. Olimme mielestäni rohkeita, kun uskalsimme hypätä mukaan vielä kehitysvaiheessa olevaan palveluun, ensimmäisenä ruotsinkielisenä urheiluseurana. Olin alusta asti varma, että Suomisport on parempi kuin aiempi järjestelmämme, kertoo Ylva.

Suomisport oli vielä käyttäjätestausvaiheessa, kun Gymnastics Åland otti sen käyttöön. Järjestelmä tuli Ylvalle tutuksi tekemällä ja kokeilemalla, mutta myös Suomisportin asiakaspalvelun tuella. Tällä hetkellä uusille käyttäjille ja käyttöönottoa harkitseville on tarjolla monipuolista tukimateriaalia sekä etäkoulutusta. Myös lajiliitoille annetaan jatkuvasti koulutusta Suomisportin seuroille tarkoitetuista palveluista, jotta ne voivat olla omien seurojensa tukena käyttöönotossa.

Aleksi Tuononen Suomisportin asiakaspalvelusta muistelee yhteistyötä seuran kanssa:
– Meille oli hyvin tärkeää kuulla Ylvan käyttökokemuksista. Kaikki palaute, niin ongelmatilanteet kuin myönteiset kokemukset, antoi meille arvokasta tietoa järjestelmän ja eri toiminnallisuuksien kehittämiseen.

Isosti liikkeelle

Gymnastics Åland ei arkaillut, vaan otti Suomisportin laajasti käyttöön viime kesänä. Koko toiminta, eli syksyn ryhmät, tapahtumat ja ilmoittautumiset sekä maksut, siirrettiin kerralla Suomisportin kautta hoidettavaksi. Rekisteröityminen Suomisportiin tuli siinä vaiheessa ajankohtaiseksi seuran jäsenille ja samalla alkoi totuttelu uuteen tapaan hoitaa omaa tai huollettavien urheiluarkea.

– Ihmiset sopeutuvat uusiin toimintatapoihin eri tahtiin. Toisille Suomisport oli vain yksi sovellus lisää ja sen käyttö oli alusta alkaen sujuvaa. Toisilla tässä kesti hieman kauemmin, toteaa Ylva.

Hän jatkaa:
– Suomisport on helpottanut seuramme arjen pyöritystä. Se on todella hyvä läsnäolostatistiikan ja muun raportoinnin osalta. Meidän pitää vain kouluttaa ohjaajamme ja osittain myös jäsenemme käyttämään kaikkia eri toiminnallisuuksia oikein.

Seuran seuraava askel on jäsenrekisterin käyttöönotto. Jotta Gymnastics Åland saa järjestelmään kattavan jäsenrekiserin, tulee kaikkien jäsenten luoda itselleen tili Suomisportiin. Kunhan jäsenrekisteri on valmis, tulee Suomisportista Ylvan mukaan seuran tärkein viestintäkanava

Ylvan vinkit muille seuroille

1. Kokonaiskuva. Osallistu koulutuksiin, jotta ymmärrät mitä Suomisportin avulla voi tehdä ja miten eri toiminnallisuudet toimivat.
2. Suunnittelu. Valitse tärkeimmät toiminnallisuudet ja aloita niistä.
3. Aika. Anna kaikille tarpeeksi aikaa oppia uusi palvelu ja uusi toimintatapa.
4. Viestintä. Tiedota, kouluta, tue ja toista. Kannusta ja tarjoa kepin sijaan mehukas porkkana!

 

Lue lisää aiheesta