Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
17.08.2021 | Olympiakomitea | Artikkeli

Vaikuttajat liikuttajina – nuorille matalan kynnyksen liikunta on temppuilua ja hauskanpitoa

Olympiakomitean ja OP Ryhmän pitkään jatkunut yhteistyö on keskittynyt lasten ja nuorten liikunnan edistämiseen. Liiku mun kaa -kampanja innosti nuoria liikkumaan puhuttelemalla heitä nuorten omalla kielellä ja omissa kanavissa.  

Pandemia-aika on ollut monelle nuorelle tylsää, sillä kokoontumisrajoitukset ovat kaventaneet heidän mahdollisuuksiaan liikkua, harrastaa ja tavata kavereita. Huoli nuorten vähäisestä liikkumisesta sai OP Ryhmän ja Olympiakomitean pohtimaan yhteistä viestintää nuorten aktivoimiseksi.

Nuoret vierastavat helposti ylhäältä saneltuja neuvoja ja ohjeita. Siksi kampanjan kasvoiksi haettiin nuorten seuraamia somettajia, joita pyydettiin kuvaamaan liikuntaan innostavia videoita omista lähtökohdistaan.

Tubetusta, TikTok-haasteita ja huumoria

Vaikuttajiksi valittiin 11–14-vuotiaiden suosiossa olevat ZoneVD-kanavaa julkaiseva Joona Leppälä, Ella & Helmi, Weksi eli Henry Weckström, Pontzo ja Nelli Kniivilä.

Kampanjajakson aikana kesäkuussa 2021 he tuottivat omaa liikunta-aiheista sisältöään kanavilleen TikTokissa, YouTubessa ja Instagramissa. Videoilla nousivat hyvin esiin nuorten suosikkilajit frisbeegolfista temppuiluun. Vaikuttajat näyttivät omalla esimerkillään, että liikkumisen ei tarvitse olla ryppyotsaista suorittamista, vaan se voi olla myös mukavaa höntsäilyä ja ajanvietettä kavereiden kanssa – Hauskanpito on helppo tapa madaltaa liikkumisen kynnystä.

Liikunnanohjaajaksi kouluttautunut ZoneVD eli Joona Leppälä ehdotti tietoiskutyyppisellä ”Kokeile näitä lajeja” -videolla 10 matalan kynnyksen liikuntalajia. Frisbeegolfin lisäksi Leppälä suositteli geokätköilyä, padelia, liikunnallisia videopelejä, SUP-lautailua, lenkkeilyapplikaatioita ja freestyle-temppuilua, jota voi soveltaa melkein mihin lajiin tahansa. Leppälä korosti omaehtoista liikuntaa, jossa ”jokainen voi haastaa itseään juuri sopivasti”.

Nelli Kniivilä haastoi TikTok-videollaan seuraajat testaamaan tasapainoa. Koripalloa harrastava Weksi puolestaan tuotti kaksi ”Tee tää perässä” -koripallohaastetta TikTok-kanavalleen. TikTok-haasteissa seuraajia kehotettiin myös duettaamaan eli reagoimaan ja vastaamaan omalla videollaan haasteeseen.

Ella & Helmi koostivat ajankohtaisen ”10 asiaa mitä tehdä KESÄLLÄ” -videon, jossa he testasivat jalkapalloa, trampoliinia ja vesihyppyjä, kävivät välillä rannalla tekemässä hiekkakakkuja ja jatkoivat sitten uimaan ja pyöräretkelle.

Yli puoli miljoonaa katsojaa ja yli 70 000 reaktiota

Kampanja onnistui erittäin hyvin sekä määrällisesti että laadullisesti. Vaikuttajien tuottamat sisällöt keräsivät kuukauden aikana yhteensä 650 000 katselukertaa.

Vaikuttajien tuottamat sisällöt onnistuivat myös sitouttamaan katsojia todella tehokkaasti. Kampanja keräsi kommentteja, tykkäyksiä, jakoja ja muita reaktioita eri alustoilla yhteensä yli 71 000 kertaa. Myös sitoutumisprosentti (7,13 %) oli noin puolet parempi kuin vaikuttajakampanjoissa keskimäärin.

Tubettajien vastaanottamat videokommentit kertoivat, että monet nuoret olivat innostuneet kokeilemaan uusia lajeja vaikuttajien esimerkin myötä.

Lisätietoja:
Suomen Olympiakomitea: markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö Ville Köngäs, puh. 040 962 5463
OP Ryhmä: OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

Suomen Olympiakomitea on valtakunnallinen liikunta- ja urheilujärjestö, joka toimii sen hyväksi, että suomalaiset liikkuisivat enemmän ja menestyisivät huippu-urheilussa. Yhdessä jäsenjärjestöjemme ja kumppaneidemme kanssa rakennamme liikunnasta ja urheilusta elinvoimaa Suomeen. www.olympiakomitea.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi

Lue lisää aiheesta