Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä

Kerhoja kouluun

Miten jokaisella lapsella voisi olla mahdollisuus harrastaa? Miten jokaisella olisi kivaa ja kehittävää tekemistä sekä mukaan kuulumisen tunne? Miten perheille ja kavereille järisi enemmän aikaa harrastuksilta? 

 

Harrastaminen koululla koulupäivän yhteydessä mahdollistaa yhdenvertaisen harrastamisen ja lisää lapsille ja nuorille lisää aikaa perheen ja kavereiden kanssa, antaa omaan kiinnostukseen pohjautuvaa tekemistä ja vähentää yksinäisyyttä. Harrastustoiminnan lisääminen koulupäivän yhteyteen on otettu hyvin vastaan koulujen henkilökunnan oppilaiden, vanhempien ja kerhotoiminnan järjestäjien keskuudessa.

Lasten ja nuorten liikunnan tukeminen on yhteiskunnallisesti tärkeää, sillä lasten osalta on verrattain helppoa tavoittaa koko ikäluokka. Jos liikunnallisen elämäntavan oppii lapsena, sillä on suuri merkitys koko elämäkulun kannalta.

Liikunnalla taas on suuri merkitys kansanterveyden ja -talouden kannalta. Valtioneuvoston kanslian tilaama ja UKK-instituutin koordinoima selvitys keväältä 2018 kertoo, että vähäisen liikunnan kustannukset ovat jo 3-7,5 miljardia, ja ne kasvavat. Liikunnan hyödyt liittyvät terveyden lisäksi moniin muihin elämänalueisiin, yhteisöllisyydestä oppimiseen. Liikkuvan aivot pelaavat.

Näistä syistä harrastusmahdollisuus jokaiselle lapselle on hyvä yhteiskunnallinen tavoite. Se on myös saavutettavissa ensi vaalikaudella. Olennaista on harrastamisen mahdollistaminen koulupäivän yhteydessä. Se tarkoittaa esimerkiksi liikuntakerhoja oppituntien ulkopuolella.

Miten hallitusohjelmassa 2019-23 voidaan vaikuttaa lasten liikkeen lisäämiseksi?

Lataa tästä Kerhoja kouluun -esitesivu (pdf)

Tutustu myös Lasten liike -sivuihin: mitä Olympiakomitea ja yhteistyökumppanit tekevät lasten iltapäivätoiminnan edistämiseksi.