Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
24.10.2017 | Seuratoiminta | Artikkeli

3-7 -vuotiaiden motorisissa taidoissa yllättäviäkin eroja

Tyttöjä tulee rohkaista palloleikkeihin, poikia monipuolisuuteen. Uusinta Taitavat tenavat -tutkimusprojektin tietoa päiväkoti-ikäisten lasten motorisista liikkumistaidoista ja osallistumisesta ohjattuun toimintaan avasi lasten liikuntakasvatuksen dosentti Arja Sääkslahti Lasten liikuttajat -seminaarin noin 230 osallistujalle 30. syyskuuta.

Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkimushankkeessa tarkasteltiin päiväkoti-ikäisten lasten motoristen liikkumistaitojen ohella niihin yhteydessä olevia tekijöitä, kuten ohjattuihin liikuntaharrastuksiin osallistumista ja asuinaluetta. Kattavan tiedon saamiseksi Suomi viipaloitiin neljään osaan, Pohjoiseen Suomeen, Keski-Suomeen, Eteläiseen Suomeen ja Pääkaupunkiseutuun. Satunnaisotannalla tutkimusotokseen osui 38 suomenkielistä päiväkotia 23 paikkakunnalta. Jokaiselta paikkakunnalta mittauksiin osallistui noin 50 lasta, yhteensä 1077, hyvin tasaisesti tyttöjä (548) ja poikia (529).

Motorisia taitoja tutkittiin mittaamalla lasten liikkumistaidot (juoksu, laukka eteenpäin, vuorohyppely, polvennostohyppely, vauhditon pituushyppy, sivulaukka) sekä pallonkäsittelytaidot (sivuttaislyönti kahdella kädellä, sivusta lyönti yhdellä kädellä, pomputus, kiinniotto, potkaisu, yläkautta heitto, alakautta heitto). Ohjattuun toimintaan osallistumisesta tieto kerättiin lasten vanhemmilta kyselylomakkeella.

Tutkimusaineiston analysointi jatkuu edelleen, mutta alustavina tuloksina ja johtopäätöksinä Sääkslahti nosti esiin seuraavaa.

Liikkumistaidoissa tytöt ovat hiukan parempia, pallonkäsittelytaidoissa pojat

– Yllätys on, että motorisissa liikkumistaidoissa suomalaiset päiväkoti-ikäiset tytöt ovat poikia hiukan parempia! Pallonkäsittelytaidoissa pojat ovat kuitenkin niin selvästi tyttöjä parempia, että he saavat korkeamman kokonaispistemäärän liikkumistaidoistaan, totesi Sääkslahti.

– Tyttöjä tulisi rohkaista enemmän palloleikkeihin. Perusteluna on, että vankkojen pallonkäsittelytaitojen tiedetään ennustavan runsaampaa fyysistä aktiivisuutta teini-iässä. Herätys etenkin kaikki pääkaupunkiseudulla asiaan vaikuttavat tahot – pääkaupunkiseudulla tyttöjen pallotaidot ovat muuta maata heikommat!

Pallottelun parissa hyvin viihtyviä poikia puolestaan kannattaa houkutella liikkumaan monipuolisemmin.

– Harjaannuttamalla monipuolisesti lapsen liikkumistaitoja tuetaan myös oppimisvalmiuksia.  Mm. dynaamisen tasapainon tiedetään olevan heikompi erilaisista oppimisen vaikeuksista kärsivillä lapsilla.

Ohjattuun liikuntaan osallistuu yli 60 prosenttia päiväkoti-ikäisistä

Lapsiperheissä harrastuksilla on iso rooli.

– Ohjattuun liikuntaan osallistuu yli 60 prosenttia päiväkoti-ikäisistä, eli aika nopeasti me heidät siihen opetamme. Pääkaupunkiseudulla tyttöjen osallistuminen on vielä huikeasti poikia yleisempää, summasi Sääkslahti.

Vapaalla leikillä, välituntileikeillä ja leikinomaisesti ohjatuilla tuokioilla on kuitenkin valtava merkitys motoristen taitojen harjaantumiselle. Oppimisympäristöinä paikallista ympäristöä ja luontoa kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Mitä enemmän lapsi ulkoilee, sitä paremmat liikkumistaidot hänellä on.

– Ja muistetaan, että jo sillä pienelläkin ”oletpas sinä taitava!” kannustuksella on vaikutusta liikkumisen lisääntymiseen ja samalla motoristen taitojen kehittymiseen, muistutti Sääkslahti. Hän jakoi seminaariyleisölle myös tutkimuskiertueelta poimimansa havainnon: Pienellä paikkakunnalla yhdellä innostavalla ja kannustavalla vetäjällä voi olla mieletön vaikutus koko paikkakunnan lasten liikkumiseen. Äärettömän arvokasta työtä!

Lue lisää aiheesta