Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
05.11.2018 | Seuratoiminta

Some haltuun – vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämiseen urheiluseuroissa

Urheiluseuran viestintä tapahtuu tänä päivänä pitkälle sosiaalisen median kanavissa. Viestintä on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana valtavasti; on siirrytty jakamisen kulttuuriin, jossa keskiössä ovat ihmiset – vertaiset, meidän seura. Tuo siis viestintäsi lähelle – sulta mulle, multa sulle. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää visuaalisuuteen eli kuviin ja videoihin.

Viestintä kuuluu kaikille

Urheiluseurassa viestintä kuuluu kaikille, ei vain työntekijöille, seuran johtokunnan viestintävastaavalle tai puheenjohtajalle. Etenkin se kuuluu urheilijoille ja harrastajille ja vapaaehtoiselle – kaikille seuran toimijoille, jotka levittävät omaa tarinaansa meidän seurasta. Kun suunnittelette urheiluseuranne viestintää, on tärkeää miettiä miten suunnitelmat leviävät käytäntöön harrastajille asti. Hyvät suunnitelmat voi heittää romukoppaan, jos niitä ei viedä käytäntöön. Kertokaa, mitkä ovat seuranne some-kanavat, kuka niitä päivittää, kenelle viestit pitää laittaa, jos somessa haluaa jakaa asioita ja mitkä ovat teidän seuran hästägit. Sosiaalisen median käytölle kannattaa siis tehdä suunnitelma, aivan kuten muuhunkin toimintaan. Suunnitelmalla otat somen haltuun.

Suunnitelmaa tehdessäsi voit myös tutustua suomalaisten sosiaalisen median käyttöön.
Hyviä linkkejä siihen löydät esimerkiksi

Käytännön vinkkejä eri some-kanaville

Facebook

Suurin osa urheiluseuroista löytyy jo Facebookista, kuten suurin osa suomalaisista ihmisistä. Facebook onkin urheiluseuraviestinnän yksi pääkanavista.

Kokeile seurasi Facebook-sivulla mainostamista rohkeasti, sillä kanavana Facebook toivoo sitä. Jos teet normaalin Facebook-postauksen, vain murto-osa seuraajistasi näkee sen. Mainostamalla eli sponsoroinnilla, kuten kanavassa kutsutaan, saat julkaisullesi näkyvyyttä huomattavasti enemmän. Facebook-mainokseen pääset määrittelemään tarkasti myös kohderyhmän, kenelle viestisi on tarkoitettu. Jos teet paljon Facebook- ja Instagram -mainontaa, kannattaa ottaa Business Manager -työkalu käyttöön, ja tutustua sen mahdollisuuksiin.

Facebookin postauksissa kannattaa myös hyödyntää ryhmiä, joihin omat postaukset voi jakaa mahdollisuuksien mukaan. Tutustu ja seuraa siis oman alueesi Facebook-ryhmiä, niin tiedät miten ne toimivat.

Yksi eniten käytetyistä mainonnan muodoista Facebookissa on arvonta. Se kannattaa rakentaa niin, ettei se ole liian työläs järjestää itselleen. Arvonnat toimivat yleensä hyvin, jos palkinto on tarpeeksi merkittävä ja hyödyllinen ja seurasi saa tätä kautta huimasti näkyvyyttä.

Jos haluat, että lukijasi tekee postauksen perusteella asioita, esimerkiksi ilmoittautuu ryhmään tai siirtyy nettisivuilla eteenpäin, sano se suoraan. Facebookin fiidiä selaamme niin nopeasti, että jos asiaa ei sanota suoraan, emme ymmärrä sitä.

Käytä Facebook-julkaisuissasi aina kuvia ja muista kuvien oikeat koot. On joskus harmillista, kun mitalikolmikolla on palkintojen jaon Facebook-kuvasta päät pois.

Instagram

Instagram on viime aikoina eniten suosiotaan kasvattanut some-kanava Suomessa. Kuvapalvelusta haetaan fiiliksiä ja mielihyvää. Instagramin avulla myös luot mielikuvaa omasta seurastasi.

Jos Facebook on selvästi aikuisten ja keski-ikäisten kanava, Instragramin-seuraajat ovat nuorempia aikuisia ja teinejä. Voit käyttää seurasi Instagram ja Facebook -tilejä yhdessä, mutta kannattaa muistaa, että kanavat toimivat eri tavalla ja hieman eri kohdeyleisölle. Henkilökohtaisilla sivuilla kanavien yhdistäminen on eri asia kuin organisaatioilla.

Instagramin videot ovat maksimissaan minuutin mittaisia. Hyödynnä myös Instragram-tarinoita, niillä tavoitat erityisesti nuoremman kohdeyleisön.

Instagram-postauksen lopussa kannattaa aina käyttää tunnisteita eli hashtageja,  #meidänseura. Seuran nimi on hyvä hashtag, samoin siihen voi laittaa lajin, lajiliiton tai se voi myös olla aiheeseen liittyvä.

Twitter

Twitter on lyhytviestipalvelu, jossa käydään yhteiskunnallista keskustelua. Useat päättäjät käyttävät Twitteriä pääviestintäkanavanaan, joten jos seuranne haluaa olla yhteiskunnallisessa keskustelussa mukana, ottakaa Twitter käyttöön.

Urheilussa Twitter soveltuu hyvin tapahtumien ja kilpailujen seurantakanavaksi, sillä se tuo lukijalle twiitit aikajärjestyksessä katsottavaksi.

Koska Twitterin postaukseen saa vain 280 merkkiä, kannattaa verkko-osoitteet (URL) lyhentää lyhennyspalveluissa esim. https://urly.fi/tai http://bitly.com. Tarjolla on lukuisia muitakin palveluja. Verkko-osoite kannattaa lyhentää myös muihin some-kanaviin.

Vinkkejä ja työkaluja

Sosiaalisen median kuvakoot (Meltwater): https://d1bile9su2eskg.cloudfront.net/wp-content/uploads/sites/7/2018/09/Some-kuvakoot.pdf

Dingle Some-kalenteri 2018: http://blog.dingle.fi/somekalenteri-2018-sisallontuottajan-tarkein-tyokalu

Canva, kuvankäsittely/graafinen suunnittelu – ilmainen työkalu: https://www.canva.com/