Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
07.02.2024 | Olympiakomitea | Artikkeli

Olympiakomitealle sataa palkintoja

Moni suomalainen on oppinut tuntemaan Olympiakomitean suomalaisesta huippu-urheilusta. Pariisin Olympialaiset ovat jo ovella ja Olympiakomitealta kysytään tuttuun tapaan arvioita suomalaisten mitaliennusteista ja urheilumenestyksestä. Harvempi tietää, että Olympiakomitea edustaa myös koko suomalaista lajiliitto- ja seuratoimintaa sekä tuottaa palkittua digipalvelu Suomisportia. Suomisport on nopeasti kehittynyt lisenssien ja vakuutusten verkkokaupasta koko Suomen hyvinvointialustaksi.

Viime vuoden lopulla Suomisport valittiin Sitran toimesta datatalouden kiinnostavimmat -listalle. Heti perään palvelu sai ohjelmistotalo Digialta tekoälyn tiekartta palkinnon. Jo vuotta aiemmin silloinen Aalto Yliopiston työelämäprofessori Timo Seppälä arvioi Suomisport-palvelun datatalouden oppikirjaesimerkiksi ja povasi sillä olevan potentiaalia koko Suomen hyvinvointialustaksi.

Tänä päivänä Suomisport onkin paljon muuta kuin urheilun lisenssikauppa. Olympiakomitea on kehittänyt palvelua edelleen ja haluaa digitalisoida suomalaista urheilu- ja seuratoimintaa sekä olla urheilun digitalisaation edelläkävijä.

Suomisport helpottaa urheilun arkea ja tuottaa dataa liikunnasta

Suomessa on noin 100 lajiliittoa ja liittojen alla 9 000 urheiluseuraa, jotka pyörivät pitkälti vapaaehtoisvoimin. Monet niistä ovat lähettäneet vuosikymmenten saatossa satoja ja tuhansia laskuja vuosittain, puhumattakaan muusta hallinnollisesta urakoinnista.
Vuonna 2015 liitot ja seurat toivoivat Suomen Olympiakomitealta tietojärjestelmää keventämään pelaaja- ja kilpailulisenssien ja vakuutusten myyntiä, laskutusta sekä jäsenyyksien, ryhmien ja tapahtumien hallintaa. Digialustan rakentaminen koko urheilulle on Olympiakomitean tehtävä, sillä säästetään myös kustannuksia, kun jokaisen lajin ei tarvitse rakentaa omaa järjestelmää.

Suomen Olympiakomitea kehitti lajiliitoille ja urheiluseuroille digialustan ja verkkokaupan, jossa on mukana jo yli 1 000 urheiluseuraa ja lähes kaikki lajiliitot. Käyttäjiä palvelulla on peräti 800 000. Sovellus vapauttaa liittojen ja seurojen aikaa hallinnolliselta työltä ja tarjoaa yksittäiselle liikkujalle helpon ja turvallisen alustan hoitaa harrastukseen liittyviä asioita. Kaikesta tästä kertyy tietoa suomalaisten liikkumisesta tutkimuskäyttöön.

– Helpotamme urheiluyhteisön arkea, jotta hallintoa olisi vähemmän ja liikuttaisiin enemmän. Vastaamme myös suomalaisen urheiluyhteisön datastrategiatyöstä sekä suomalaisen urheilun ja liikunnan tietovarannon edistämisestä. Haluamme olla digitalisaation edelläkävijä urheilu- ja liikuntayhteisössä ja tämän vuoksi perehtyä myös mm. tekoälyn mahdollisuuksiin, kertoo digipäällikkö Juha Saapunki Suomen Olympiakomiteasta.

Lisenssipalvelusta dataa tuottavaksi hyvinvointialustaksi

Video: Palvelun käyttöä perheenäidin arjessa

Satojen tuhansien käyttäjien myötä palvelussa on hurja määrä tietoa liittojen, seurojen ja yksittäisten urheilijoiden toiminnasta, kuten jäsenten, harrastustapahtumien ja osallistujien määrästä.

– Aiemmin näkemys urheiluyhteisön toiminnasta perustui mutuun tai kyselytutkimuksiin. Nyt pystymme tuottamaan tietoa ja arvioimaan sitä reaaliaikaisesti ja faktapohjaisesti, Saapunki sanoo.

Olympiakomitea analysoi tietoa ymmärtääkseen esimerkiksi lasten ja nuorten jättäytymistä pois urheiluharrastuksista ja jatkossa myös kehittääkseen huippu-urheilua.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on hyödyntänyt dataa jo muutaman vuoden nuorten syrjäytymisen tutkimiseen. Laitoksen tutkijat yhdistävät tietoa liikkujista ja urheiluyhteisöstä muihin datalähteisiin ymmärtääkseen syrjäytymisen taustoja ja luonnetta.

Viime keväänä palveluun julkaistiin Sporttihaku, valtakunnallinen harrastusten tarjotin. Sporttihausta jokaisen on helppo löytää itselleen uusi harrastus. Ideana on saattaa koko organisoidun urheilun ja liikunnan harrastustarjoama yhteen paikkaan. Näin liikkumisen palvelujen saavutettavuus ja mukaan lähtemisen kynnys olisi mahdollisimman matala. Palvelussa on avoinna jo tuhansia tapahtumia ja harrastuksia, mutta lisää seuroilta kaivataan.

Tuomalla omat palvelunsa Sporttihakuun urheiluseurat voivat markkinoida omia palvelujaan, saada lapsia, nuoria sekä aikuisia liikkumaan ja mukaan toimintaan sekä samalla olla edistämässä suomalaisten hyvinvointia ja liikuttamista. Ottamalla Suomisportin käyttöönsä seurat ovat myös tuottamassa yhteiskunnallisesti arvokasta dataa liikunnan ja terveyden sekä huippu-urheilun edistämiseksi.

Olympiakomitea uudistuu ja haluaa liikuttaa kaikkia

Aalto-yliopiston digitaalisen toiminnan yliopistolehtorina nykyään toimiva Seppälä arvioi, että Suomisportissa on kaikki ainekset hyvinvointialustaksi:

– Suomisportissa on onnistuttu yksinkertaisella tavalla valjastamaan alustatalouden perusprinsiipit julkisen sektorin käyttöön. Seitsemän vuoden alustatarina: On lähdetty nollasta liikkeelle, saatu mukaan urheiluseurat ja laaja käyttäjäkunta, on ansaintalogiikka, mikä mahdollistaa sen, että homma voi kehittyä ja mennä eteenpäin. Suomisportin tarina tulisi ehdottomasti saada dokumentoitua myös julkiseen käyttöön ”oppimateriaalina”. Tämä on niin hyvä tarina, että sitä pitäisi pystyä kertomaan laajemmalle yhteiskunnassa. Näen, että tässä on paljon opittavaa, jatkaa Seppälä.

– Onhan se aika uutta, urheilu- ja liikuntatoiminnan piirissä saada palkintoja ja tunnustusta muusta kuin urheilusuorituksista ja -kilpailuista. Otamme kiitokset ja palkinnot nöyrästi vastaan ja jatkamme määrätietoista työtä kohti koko urheilun saattamista yhden digialustan alle. Mitä enemmän seurat ja lajiliitot hyödyntävät palvelua, sitä enemmän syntyy yhteiskunnallisesti arvokasta dataa. Pääsemme Suomisportin datan avulla kiinni liikunnan ja urheilun ilmiöihin, kertoo Olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori.

– Ihmisten liikuttaminen ja liikkumisen lisääminen on myös aikamme suuri yhteiskunnallinen haaste, jota pyrimme taklaamaan tarjoamalla Suomisportin ja Sporttihaun avulla helppoa palvelua ja alustaa, josta kaikki harrastukset löytyisivät yhdestä paikasta.

– Suomisport vie urheilutoimintaa digitaaliseen maailmaan, mutta palvelun kasvu on uudistanut myös koko Olympiakomiteaa. Olemme uudistaneet osaamistamme, kouluttaneet henkilöstöä ja taloon on palkattu ensimmäinen data-analyytikko. Alustatalouden myötä myös lainsäädännön ja hyvän hallinnon osaaminen korostuu. Palvelusta onkin tullut nopeasti yksi Olympiakomitean tärkeimmistä toiminnoista, summaa Olympiakomitean uutta roolia digitalisaation edistäjänä puheenjohtaja Vapaavuori.

 

Katso ja tutustu: Suomisport-palvelu ja harrastusten Sporttihaku.

Lue lisää aiheesta