Suomen Olympiakomitea kiittää mahdollisuudesta kommentoida Elintarvikkeiden markkinointi lapsille – Ohjeistus lasten suojelemiseksi markkinoinnin haitallisilta vaikutuksilta -luonnosta. Ohjeistusta on valmistelut Helsingin yliopiston elintarvike- ja ravitsemustieteiden osaston tutkijat sosiaali- ja terveysministeriön määrärahalla.
Lasten hyvinvointi koostuu monista toisiaan tukevista osa-alueista, kuten terveellinen ja monipuolinen ravinto, riittävä ja monipuolinen liikunta sekä riittävä lepo. Ravinnon osalta on tärkeää, että lapsiin kohdistuvalle markkinoinnille on selkeät pelisäännöt (mm. ei maistatuksia tai suoria promootioita lapsille ja nuorille). Liikunnan osalta on tärkeää edistää yhdenvertaista saavutettavuutta esimerkiksi hillitsemällä harrastamisen kustannuksia.
Ohjeistuksen tavoite on hyvä, mutta sillä voi olla merkittäviä ei-toivottuja vaikutuksia mm. liikunnan ja urheilun toimintaan ja osallistujien kustannuksiin. Pidämme tärkeänä, että ohjeistuksen vaikutukset arvioidaan kattavasti.
Lapset, nuoret ja perheet ovat läsnä tai kohderyhmänä lähes kaikessa urheilutoiminnassa ja urheilutapahtumissa. Esitettyjen markkinoinnin rajoitusten seurauksena valtaosa elintarvikealan sponsorisopimuksista liikunnan ja urheilun toimialalla päättyisi. Vaikka ohjeistus ei ole vielä valmis, se on jo vaikuttanut kielteisesti sponsorointineuvotteluihin.
Yritykset ovat kotitalouksien ohella liikunnan ja urheilun suurin rahoittaja. Sponsorointisopimukset ovat elintärkeitä niin urheilijoille kuin kaikenkokoisille urheilutapahtumille, -järjestöille ja -tapahtumapaikoille. Jos urheilu menettää elintarvikealan sponsorit, sillä on vaikutuksia urheiluharrastusten ja -tapahtumien hintaan ja taloudellisesti yhdenvertaiseen saavutettavuuteen. Myös urheilijoiden taloustilanne heikentyy entisestään. Näitä ja muita vaikutuksia tulee selvittää huolellisesti ennen ohjeistuksen etenemistä.
Lausunto on jätetty Otakantaa.fi-palvelussa.
Helsingissä 29.11.2024
Taina Susiluoto
toimitusjohtaja
Suomen Olympiakomitea