Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
05.10.2016 | Seuratoiminta | Uutinen

Liikkuva koulu -mentori on kuntien ja koulujen kävelevä työkalupakki

On mahtavaa olla osa verkostoa, joka palvelee näin käytännönläheisesti liikunnallisemman toimintakulttuurin kehittämistä niin kuntatasolla kuin koulukohtaisesti, hehkuttaa aluekehittäjä Hannamari Laitinen Hämeen Liikunnasta ja Urheilusta (HLU).

HLU kuten muutkin liikunnan aluejärjestöt tarjoavat kunnille ja kouluille tukea, koulutusta ja maksutonta mentorointia Liikkuva koulu -ohjelman jalkauttamisessa. Kysy maksutonta mentorointitukea oman alueesi liikunnan aluejärjestöltä.

Yleisimmin mentorit toimivat suoraan rehtoreiden ja koulujen kanssa, Laitinen keskittyy pääasiassa kuntatasoiseen mentorointiin hyvin ymmärrettävästä syystä: hänen toiminta-alueensa kattaa koko Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen. Alueella on 33 kuntaa, joista parhaillaan peräti 20:ssä kehitetään suunnitelmallisesti Liikkuva koulu toimintaa.

Työkalupakki korvien välissä

– Työni painottuu laajempien sisältöjen suunnitteluun. Koen olevani kuntien Liikkuva koulu -koordinaattoreiden työpari ja yhteyttä arjessa pidetään todella aktiivisesti. Koko alueen koordinaattorit tapaan säännöllisesti verkostotapaamisissa pari kertaa vuodessa.

– Pyrin olemaan linkki heidän ja ”kaiken maailman selvitettävien asioiden” välillä, joka päivä tulee vastaan uusia kysymyksiä. Työkalupakissani on esimerkiksi hyviä ehdotuksia kunnan hankehakuihin sekä koulutuksiin.

Suurimpia kysymysten aiheita kunnissa juuri nyt ovat muun muassa olosuhteiden parantamiseen liittyvä rahoitus ja täydennyskoulutus. Koulutuskysyntä on Laitisen mukaan aivan huipussaan. Erityisen suosittuja ovat Toiminnallinen oppiminen ja Liikkuva koulu -työpajat. Työpajatyöskentelyssä mentorin tärkeä tehtävä on korjata se ennakkokäsitys, että koulupäivän liikunnallistaminen olisi vain liikuntaa opettavien opettajien kontolla.
– Painokas viesti on, että vähintään tunti liikuntaa koulupäivän aikana on kouluyhteisön yhteinen asia.

Liikuntajärjestön edustajana hän toivoo mentoroinnin edistävän myös koulujen yhteistyötä paikallisten urheiluseurojen kanssa.
– Tunnistamme sen tosiasian, että kaikille oppilaille ei kehity liikunnallista elämäntapaa kotona. Osaamista yhdistämällä voimme paremmin mahdollistaa liikunnassa onnistumisen elämyksiä mahdollisimman monelle koulupäivän aikana.

Liikkuva koulu toiminta käynnistyi vuonna 2010. Vuosien varrella tieto on lisääntynyt ja aika muokannut asenteita. Liikkuva koulu nivoutuu hienosti uuteen OPSiin ja mentorit jatkavat tosielämän jalkatyötä yhdessä kuntien Liikkuva koulu -koordinaattoreiden kanssa jatkuvasti kasvavana verkostona.

Laitinen toteaa, että tänä päivänä on jo helppoa perustella, miksi aktiivisempi koulupäivä kannattaa. Kevään Kärkihankehakua varten hän haluaa antaa jo yhden vinkin: hakemus kannattaa oikeasti tehdä yhteistyönä!

Liikunnan aluejärjestöjen yhteystiedot

www.liikkuvakoulu.fi

Lue lisää aiheesta