Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
16.08.2017 | Seuratoiminta

Tarinallistamalla seura innostaa ja sitouttaa

Keväällä Turun amk:n urheilumarkkinoinnin kurssilla tutustuttiin tarinallistamiseen, yhteensä 6 seuraa pääsi tarinallistaja Anne Kalliomäen johdolla työstämään oman seuran ydintarinaa. Nyt ei ole enää kyse tarinan kertomisesta vaan seuran tarjoamasta tarinakokemuksesta. Tarinan avulla luodaan tekemiseen juonellisuutta ja lisätään toiminnan elämyksellisyyttä.

Sen avulla voit puhutella myös sponsoreita uudella tavalla. Yksi mukana olleista seuroista oli Kosken Kaiku. Kysyimme Hanna Kanasuolta kokemuksia.

Millainen kokemus tarinallistamisen kurssi oli?

− Opin katsomaan seuratoimintaa aivan uudella tavalla. Tarinan avulla urheiluseura herättää uudenlaisia tunteita, näin seura taatusti tulee erottumaan muista!

Millainen toimintaa elämyksellistävä ydintarina Kosken Kaiulle löytyi?

− Kesällä 2015 Koski Tl tuli kuuluisaksi kattohaikarapariskunnasta, joka onnistui pesimään Suomessa. Hyödynsimme tätä aitoa tapahtumaa ja kirjoitimme tarinan haikarasta, joka teki pesän seppä Masa Lappalaisen myllyn katolle. Haikara muni 3 munaa, joista yksi tippui. Pelästyneen haikaraemon huuto muutti munan kimpoilevaksi palloksi, jota sitten Masa ja emo yrittävät saada kiinni. Haikaraemon taikahuuto symboloi seuran nimeä – Kosken Kaiku, ja pomppiva valkoinen muna lajia, jolle tarina luotiin, eli pöytätennistä.

Mikä yllätti?

− Yllätyin siitä, miten monipuolisesti seuran ydintarinaa voi toiminnassa hyödyntää. Kaiun tapauksessa Haikara voidaan liittää osaksi Kaiun logoa, pingisjaoston tapahtumista voi somessa kertoa haikaran hahmo, tarinasta tehdä leikin lasten pingistereeneihin, haikarasta tehty pahvinen kuva toivottaa hallilla tulijat tervetulleeksi, tapahtumiin leipoa tarjolle pyöreitä valkoisia pullia jne. Urheilu on viihdettä, miksi emme siis loisi vahvempia elämyksiä!

Lataa ilmainen tarinallistamisen opas: www.tarinakone.fi/lataa-opas/