Uutiset Kaikki uutiset
Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä

Yläkoulussa harrastusviikon toivetunnilla yhdistettiin e-urheilu ja polkujuoksu

Nissnikun yhtenäiskoulussa Kirkkonummella tiedetään taas paremmin, mitä nuoret haluavat harrastaa. Heti keväällä harrastusviikon ideointiin ja toteutukseen päätettiin yhdistää oppilaiden osallisuus, kertoo yläkoululaisten 2521liikunnan ja terveystiedon opettaja Martti Iivonen.

 

Koulun tahtotila on, että mahdollisimman monella oppilaalla olisi joku harrastus. Mutta mitä he haluaisivat harrastaa, sitä kysyttiin aivan aluksi luokkien edustajista kootun liikuntaraadin välityksellä oppilailta itseltään. Oppilaita koulussa on 630, joista noin puolet yläkoulun puolella.

Toiveiden pohjalta rakentui monipuolinen tutustumistarjonta liikuntaa, kulttuuria ja taidetta. Yläkoululaisten toiveissa isona juttuna esiin nousi e-urheilu.

– Lajin suosio on väistämättä kasvussa, joten suitsimisen sijaan suositeltavampaa on etsiä sovelluksia sen sallimiseen. On yllättävän paljon oppilaita, jotka tietokonepelaamisen ohella myös urheilevat paljon, Iivonen toteaa. Kun varasimme tutustumisiin valinnaisaineiden kaksoistunnit, se mahdollisti toimivan combon, jossa e-urheiluun varattiin ensimmäinen tunti ja toinen paineltiin metsässä polkujuoksua tai käveltiin. Todella tykätyksi osoittautui myös Golfliiton Draivia kouluun! tuntikokonaisuus, johon on rakennettu hauskalla tavalla sekä motoriikka- että lajitreeniä.

Harrastusviikon kaikkiin esittelyihin porukkaa riitti tasaisesti ja jokaisessa toimintapisteessä oli Iivosen sanoin ”hyvä pöhinä”. Teatteri- ja kuvataiteen harrastamiseen perehdyttivät koko tiistaipäivän Masalan Nuorisoteatteri ja Kirkkonummen kuvataidekoulu. Viikon varrella liikuntalajiesittelyistä vastasivat ITF Masala (taekwondo), Krav Maga (itsepuolustus), Kirkkonummen Rangers (salibandy), Masalan Kisa (jalkapallo) ja MP-taito Kirkkonummi (trial). Lisäksi vapaapalokuntaharrastusta esitteli paikallinen VPK.

 

”Onpa täällä mukavia nuoria!”

Esittelyjen ideana oli ennen kaikkea tuoda esiin mahdollisuuksia rennompaan harrastamiseen, kuten esimerkiksi osallistumista vain muutaman kerran viikossa. Lisäksi viikon aikana oli mahdollisuus osallistua aamuliikuntaan kahdeksasta yhdeksään, mutta kyseisessä aktiviteetissa yläkoululaisten osallistumisprosentti ei kuulemma kovin korkealle kohonnut.

Viikon aikana liikuntaraatilaiset toimivat harrastusesittelyissä apuohjaajina ja kävivät vetämässä liikuntavälitunteja alakoulun oppilaille aivan kuten muulloinkin. Oppilaiden omien harrastusten jakamisen hauskuutta kuvaa hyvin koko koulun suosikiksi noussut seiskaluokkalaisen sympaattinen lemmikkilisko, joka onneksi selvisi kouluvierailustaan ehjin nahoin.

Kaiken kaikkiaan viikosta saatu palaute on ollut hyvää.

– Organisaatiomalli liikuntaraadin nuorten kanssa toimi hienosti. Nuoret saivat hyödyntää vahvuuksiaan ja siitähän itsetunto ja identiteetti kasvavat. Opettajana oli mukava kuulla myös vierailevien vetäjien kommentit, että onpa täällä mukavia nuoria!

Erittäin tyytyväinen Iivonen on myös ensimmäisen valtakunnallisen harrastusviikon myötä syntyneeseen laajaan taustaverkostoon, jonka hän toivoo edistävän syvempää keskustelua.

– Millaisena arvona harrastaminen ylipäätään nähdään ja mitä esimerkiksi harrastamisen mahdollistama sosiaalisuus voisi tuottaa ´konemaailman´ vastapainoksi. Sitä me koulussa joudumme miettimään paljon ja sitä haluamme avata yhdessä muidenkin kanssa.

 

Hyödynnä valmis pohja nuorten toiveiden keräämiseen!