Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
12.03.2020 | Huippu-urheilu

Rule 40: Olympialaisten markkinointi- ja viestintäsäännöt suomeksi

Olympiakomitea pyrkii auttamaan urheilijoita, managereita ja asiasta kiinnostuneita kaupallisia toimijoita jakamalla tietoa ja ohjeistamalla olympialaisiin liittyvistä, Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) asettamista markkinointi -ja viestintäsäännöistä.

Taustaa KOK:n säännöille

Olympialaisiin liittyy valtava, maailmanlaajuinen huomio. Suuret taloudelliset intressit houkuttelevat poikkeuksellisesti enemmän toimijoita, jotka haluavat hyötyä olympialaisten, tai siellä urheilevien olympiajoukkueen jäsenten maineesta oikeudettomasti. Olympialiikkeen on tästä syystä panostettava tavaramerkkiensä suojaamiseen erityisen voimakkaasti. Suojausta tehdään siksi, että olympialiikkeeseen kuuluvien toimijoiden taloudellinen resursointi olisi mahdollista. Pelkästään Kansainvälisen Olympiakomitean TOP (The Olympic Partners) ohjelman kansainvälisten kumppaneiden tuotoista 90 prosenttia ohjautuu kansallisille olympiakomiteoille.

Olympialaiset ovat maailman tunnetuin urheilubrändi. Siksi niihin liittyy runsaasti immateriaalioikeuksia, joiden valvonta on tärkeää sekä kisojen talouden että kisoja sponsoroivien yritysten kannalta. Suomessa näitä valvoo Suomen Olympiakomitea yhdessä juridisen neuvonantajansa Castrén & Snellmanin kanssa.


Lisätietoja antavat:

Ville Köngäs, markkinointipäällikkö
puh. 040 661 0769
ville.kongas@olympiakomitea.fi

Mika Noronen, viestintäjohtaja
puh. 040 504 8714
mika.noronen@olympiakomitea.fi