Siirry sisältöön
Uutiset Kaikki uutiset
Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä

Seurapaitapäivää vietettiin kotona ja somessa – liikunnan ja urheilun yhteisöllisyys kukoisti koronakriisistä huolimatta

Jos vietit eilen aikaa sosiaalisessa mediassa, et ole voinut olla törmäämättä kuviin, joissa ihmiset poseeraavat kotonaan edustamansa urheiluseuran tai oman lempijoukkueen vetimissä. Olympiakomitean ideasta liikkeelle lähtenyt #seurapaitapäiväkotona -tempauksen tarkoituksena oli korostaa yhteisöllisyyden merkitystä ja luoda uusia keinoja osoittaa yhteenkuuluvuutta koronavirustilanteessa, joka asettaa uusia haasteita koko yhteiskunnalle.

Liian harvoin tulee esiin se tosiasia, että urheiluseurat liikuttavat yli 1,2 miljoonaa suomalaista. Lisäksi ne, jotka eivät itse ole seura-aktiiveja, seuraavat eri joukkueiden edesottamuksia kilpailutapahtumissa ja tv:n välityksellä. Kyseessä on Suomen suurin kansanliike, joka ei ole immuuni koronatilanteelle. Päinvastoin, urheiluseurat ovat tilanteessa, jossa ainoa lääke on tarmokas työnteko ja usko siihen, että yhteisön voima kannattelee.

Tiistaina 31.3. järjestetty seurapaitapäivä oli järjestyksessään toinen. Ensimmäistä kertaa sitä vietettiin viime syksynä. Jo silloin nähtiin, että Suomessa on valtavasti ihmisiä, joiden sydän sykkii omalle urheiluseuralle.

Tällä hetkellä suuri määrä työikäisiä suomalaisia työskentelee kotoa käsin. Siksikin osallistuminen juuri nyt oli helppoa. Tempaukseen osallistuivatkin useat työyhteisöt, jotka saivat seurapaitojen myötä etäkokouksiin myös kepeämpää keskusteltavaa.

Viraaliksi levinnyt tempaus osoitti, että suomalaiset kaipaavat positiivista, sosiaalista tekemistä.

Eilistä seurapaitapäivää vietettiin kotoa käsin ja se eli somessa kuvien ja postausten kautta. Twitterissä #seurapaitapäiväkotona oli koronan rinnalla päivän puhutuin aihe. Twitter-keskusteluista helppolukuisia vertailuja ja analyysejä laativa pinnalla.fi -palvelu osoitti, että yksittäisten twiittien ja twiittaajien valossa #seurapaitapäiväkotona herätti eniten keskustelua Twitterissä. Positiiviselle ja ”etä-sosiaaliselle” tekemiselle on siis tilausta.

Kuvapalvelu Instagramissa kuvia jaettiin aihetunnisteilla eilen lähes 9000 kappaletta. Päivän aikana pulpahtaneista kuvista pystyi bongaamaan niin huippu-urheilijoita, viihdetähtiä kuin meitä tavallisia tallaajiakin.

Oli upeaa nähdä, kuinka suomalaiset laajalla rintamalla liputtivat seuratoiminnan, liikunnan ja urheilun puolesta. Yhteisön voimalla tästäkin selvitään – pysytään terveenä!

 

Kirjoittaja Ville Köngäs on Olympiakomitean markkinointipäällikkö, mukana ideoimassa Seurapaitapäiväkonseptia ja osa Vuoden Sponsorointiteko kilpailussa palkittua työryhmää.

Ville Köngäs

Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö



0409625463