Jaa artikkeli Facebookissa Jaa artikkeli Twitterissä Jaa artikkeli LinkedInissä
26.06.2020 | Huippu-urheilu

Ilman urheilua ei ole urheilu-uutisia – Sanoma Media mediakumppaniksi Olympiarahastolle

Suomalaiset arvostavat faktapohjaista tiedonvälitystä, johon kuuluu myös laadukas urheilujournalismi. Pohjoismaiden suurin sanomalehti Helsingin Sanomat, Suomen suurin uutismedia Ilta-Sanomat sekä muut Sanoma Median kanavat tavoittavat viikoittain 97 % kaikista suomalaisista. Olympiarahaston mediakumppanina Sanoma Media on mukana varmistamassa, että suomalaisten urheilutuloksista riittää uutta kerrottavaa myös tulevina vuosikymmeninä.

Ilta-Sanomat on yksi Suomen tärkeimmistä urheilumedioista. – Urheilun menestyshetket vetävät suomalaiset Ilta-Sanomien pariin. Kun Suomi voitti jääkiekon MM-kultaa keväällä 2019, finaalia seuraavana maanantaina IS:n verkkopalvelussa paukkuivat kävijäennätykset, Ilta-Sanomien vastaava päätoimittaja Johanna Lahti kertoo. – Suomen suurimpana uutismediana Ilta-Sanomat on vahvasti mukana suomalaisten jaetuissa kokemuksissa ja elämyksissä, ja urheilumenestyksen nostattama hyvä fiilis yhdistää meitä aina poikkeuksellisella tavalla. Suomalaista urheilua on syytä tukea, jotta saamme kokea näitä yhteisiä riemun hetkiä jatkossakin, Lahti sanoo.

– Urheilu inspiroi ja yhdistää ihmisiä niin paikallisesti, valtakunnallisesti kuin maailmanlaajuisestikin, kommentoi puolestaan Kaius Niemi, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja.  – Se on kansainvälinen kieli, jota kaikki ymmärtävät. Urheilulla voi siksi olla myös tärkeä rooli esimerkiksi yhdenvertaisuuden edistämisessä. On hyvä muistaa Nelson Mandelan sanat ”Sport can create hope where once there was only despair. It is more powerful than government in breaking down racial barriers”.

– Journalismin tehtävä on nostaa esiin yhteiskunnallisesti merkittäviä aiheita. Urheilu tarjoaa suomalaisille hyvää viihdettä, yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä parhaimmillaan myös tasa-arvon eetosta.  Olympiarahastolla voi onnistuessaan olla tärkeä vaikutus urheilun elinvoimaisuuteen Suomessa, Niemi perustelee.

Olympiarahaston varainhankinnasta vastaava johtaja Jaakko Sippola on tyytyväinen Sanoma Median kanssa sovittuun yhteistyöhön: – Sanoma Median kanavien avulla saamme talkooviestin parhaiten perille koko Suomen kansalle. Olympiarahaston rooli ei ole sytyttää suomalaisissa urheilun tulta, sillä se on palanut isolla roihulla siitä lähtien, kun Suomi juostiin maailmankartalle yli sata vuotta sitten. Sen sijaan Olympiarahaston rooli on pitää tulta yllä ja välittää soihtua eteenpäin tuleville sukupolville. Tämä edellyttää kansalaistalkoita ja lahjoituksia, joiden avulla varmistamme lupaaville nuorille urheilijoille kansainvälisen tason valmennus- ja harjoitteluolosuhteet, Sippola toteaa.

Olympiarahasto on Suomen Olympiakomitean käynnistämä ja valtion tukema hanke, jonka tavoite on koota rahastoon 40 miljoonan euron peruspääoma. Summasta puolet kerätään yrityksiltä ja yksityishenkilöiltä. Valtion vastinraha kattaa toiset 20 miljoonaa.

Yliopistojen ja lastensairaalan varainhankinnasta tuttua rahoitusmallia hyödynnetään nyt ensi kertaa urheilun saralla. Tavoitteena on rakentaa urheilulle Kulttuurirahaston kaltainen tukija, joka parantaa pysyvästi alan rahoitusta ja toimintaedellytyksiä.

Sanoma Median missio on tarjota suomalaista mediaa seuraavillekin sukupolville.  Olympiarahaston missio on tarjota seuraaville sukupolville suomalaista urheilua. Sanoma Median ja Olympiarahaston yhteistyö helpottaa molempien missioiden toteuttamista.

Lisätietoja:

Olympiarahasto
www.olympiarahasto.fi
Jaakko Sippola
Olympiarahaston varainhankinnasta vastaava johtaja
puh. 050 577 5520

Sanoma Media Finland Oy

Tomi Aakula
Head of Games and Partnerships
Sanoma Games and News & Feature Media
puh. 040 8411 442
tomi.aakula@sanoma.com