Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä

Yläkoulutoiminta

Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelman yläkoulutyön tavoitteena on, että urheilusta innostunut nuori saa hyvät valmiudet ja edellytykset urheilijan uralle sekä toisen asteen opintoihin. Tätä ajattelutapaa kutsutaan kaksoisuraksi (dual career). Suomalainen kaksoisura alkaa yläkouluvaiheesta ja jatkuu aina huippu-urheilu-uran päättymisen jälkeiseen urasiirtymään.

Useassa urheilulajissa yläkouluiässä alkavat panostuksen vuodet ja harjoittelun ja kilpailemisen määrä usein kasvaa. Koulun, urheiluseuran, lajiliiton, urheiluakatemian ja muiden toimijoiden tehtävänä on tukea nuorta opiskelun ja urheilun yhdistämisessä ja sitä kautta kasvamisessa tasapainoiseksi ja hyvinvoivaksi urheilijaksi. 

Tavoitteena nuoren urheilijan hyvä päivä 

Urheilijan polulla nuoruus- ja valintavaiheessa lapsuusvaiheen laatutekijöistä kehittyy huippuvaiheen mahdollistavia menestystekijöitä; innostus kasvaa intohimoksi, monipuolisista liikuntataidoista jalostuvat vahvat lajitaidot, hyvä harjoitettavuus tarkentuu systemaattiseksi harjoitteluksi ja urheilulliset elämäntavat luovat edellytykset terveeksi urheilijaksi kasvulle. Toiminnan lähtökohtana ovat urheilun reilun pelin eettiset periaatteet. 

Urheiluakatemiaohjelman yläkoulutoiminnan tehtävänä on edistää urheilevan oppilaan kasvua tavoitteelliseksi urheilijaksi, kehittää taitoja ja osaamista eri osa-alueilla sekä tukea nuorta urheilun ja koulunkäynnin yhdistämisessä.

Urheiluakatemiaohjelma koordinoi valtakunnallista yläkoulutoimintaa. Toimintaa ohjaamaan on rakennettu yhteiset toimintamallit– ja ohjeistot sekä sisältösuositukset.

Yläkoulutoiminnan koulu- sekä leiritysmallit 

Urheiluakatemiaverkostoon kuuluva urheiluyläkoulu, liikuntapainotteinen tai liikuntalähikoulu tukee urheilijan kasvua mahdollistamalla urheilijalle toimivan valmentautumisen koulupäivän yhteydessä kotien, urheiluseurojen, lajiliittojen ja urheiluakatemian kanssa yhteistyössä. 

Yläkoululeirimallissa urheiluopisto ja lajiliitto tarjoavat urheilijoille leirityskokonaisuuden, joka tarjoaa eväitä arkeen myös leirien välisenä aikana. Yläkoululeiritys on erityisen soveltuva nuorille, joiden laji vaatii erityiset olosuhteet, sekä oppilaille, joiden koulut eivät kuulu urheiluakatemiaverkostoon. Mahdollista on myös se, että urheilijan arjessa yhdistyvät leiritys- ja koulumallit. 

Yläkoulutoimintaa ohjaa yhdessä sovittu termistö ja ohjeisto.

Urheilijaksi kasvamisen sisältösuositukset 

Yläkoulu- ja leirimalleissa toimintaa ohjaa olympiakomitean urheiluakatemiaohjelman asiantuntijaryhmän keväällä 2016 määrittelemät urheilijaksi kasvamisen sisältösuositukset. Suositukset pohjautuvat urheilijan polun valintavaiheen asiantuntijatyön linjauksiin (2014) ja taustamateriaaleina on käytetty myös OPS 2016 (2014) ja Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu -kirjaa (2015). 

 Toimintaa toteutetaan kolmen kokonaisuuden kautta: 

  • monipuoliset motoriset taidot ja fyysiset ominaisuudet 
  • psyykkiset taidot ja elämäntaidot 
  • lajivalmentautuminen 

 

Lisätietoa:
Laura Tast, asiantuntija
Urheiluakatemiaohjelma, Huippu-urheiluyksikkö
laura.tast@olympiakomitea.fi
050 554 8040 

Urheiluakatemiaohjelman yläkoulutoiminnan koulu- ja leiritysmallien tavoitteena on edistää urheilevan oppilaan kasvua tavoitteelliseksi urheilijaksi, kehittää taitoja ja osaamista eri osa-alueilla sekä tukea nuorta urheilun ja koulunkäynnin yhdistämisessä. Yläkoulutoiminta on osa suomalaisen urheilun kaksoisuramallia (dual career).