Uutiset Kaikki uutiset
Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä
02.05.2017 | Olympiakomitea

E-urheilijat mukaan Suomisportiin – kasvava laji vaatii hyvät työkalut

Vuoden vaihteessa käynnistyneen Suomisport -digipalvelun käyttäjäkunta laajenee tuhansilla uusilla lisenssien ostajilla, kun Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL) päätti ottaa palvelun käyttöönsä. Suomisportissa on myyty jo yli 14.000 lisenssiä. Rekisteröityneitä käyttäjiä on yli 20 tuhatta. Seuroja järjestelmässä on jo useita tuhansia.

Elektronisen urheilun liitto on vuonna 2010 perustettu voimakkaasti kasvava järjestö ja yksi Olympiakomitean tuoreimmista jäsenistä.

– E-urheilu tarvitsee kansallisen pelaajarekisterin. Uutena lajiliittona SEUL tarvitsee digitaalisia jäsenpalveluita ja pelaajalisensointia varten nykyaikaisen ja luotettavan pelaajatietokannan. Lisenssien ja vakuutusten myyntiin sekä tietokantatarpeisiin Suomisport osoittautui erinomaiseksi ratkaisuksi, kertoo SEUL:n puheenjohtaja Joonas Kapiainen.

– Suomisportin taustalla on Olympiakomitea, jonka toimintaan meillä on vahva luottamus. Useat urheilujärjestöt ovat jo nyt Suomisportin piirissä, mikä puolestaan takaa jatkuvan kehityksen. Kun järjestelmä pohjautuu avoimeen lähdekoodiin ja siihen rakennetaan jatkuvasti uutta, voimme tuoda tässä yhteydessä myös omat toiveemme kehitystyöhön mukaan. Samalla voimme auttaa myös muita järjestöjä omalla osaamisellamme.

– Suomisportin käynnistyminen osuu juuri nyt valtavan hyvin tukemaan meidän strategisia tavoitteitamme, sillä se tarjoaa nuorille yksinkertaisen ja helppokäyttöisen tavan osallistua jo tänä vuonna kansalliseen e-urheilun kilpailutoimintaan. Kun järjestelmässä on useita muitakin urheilujärjestöjä, pelaajan ei välttämättä tarvitse lähteä hakemaan toista urheilulisenssiä eri järjestelmästä, vaan hän löytää kaikki saman palvelun alta.

E-urheilu on yksi nopeimmin kasvavista lajeista maailmanlaajuisesti. Suurimmillaan lajissa on areena ja stadion -kokoluokan tapahtumia ja suurimpien turnausten pelaajat ovat täysverisiä ammattilaisia. Globaalisti toiminta on hyvin kaupallista. Turnauksia järjestään ympäri maailmaa ja verkon välityksellä tapahtumien ympärille syntyy globaaleja yhteisöjä. Median kiinnostus tapahtumia kohtaan kasvaa myös kohisten. Suomessa mm. Ilta-Sanomat ja Yle seuraavat tiiviisti E-urheilua.

– Ruotsissa on 200.000 rekisteröitynyttä e-urheilijaa. Suomessa harrastajia on vähintään useita tuhansia ja tähän asti aktiivisten kilpapelaajien tarkkaa määrää on ollut vaikea määrittää. Laji on vain pieneltä osin seurapohjainen ja vaikka seuroja jatkuvasti syntyy, on rekisteritoiminnan pystyttävä tarjoamaan samat palvelut seurattomille ja seurallisille pelaajille. Harrastajamäärien selkeä raportointi on yksi tärkeimmistä asioista lajin tunnistettavuuden ja kehitettävyyden kannalta, Joonas Kapiainen kertoo.

– Lajissamme pelaajat ja katsojat ovat hyvin tottuneita käyttämään erilaisia digitaalisia palveluita. Helppokäyttöisyys, yksinkertaisuus, järjestelmän selkeä ulkoasu ja houkutteleva graafinen ilme ovat avainasemassa. Mobiliteetti on nuorille todella tärkeää. Palveluiden on oltava aina siellä, missä käyttäjäkin on. Lisäksi elektronisen urheilun suomalaiset tapahtumajärjestäjät ovat jo vuosia suunnitelleet ja kehittäneet omia isoja- ja pienempiä tapahtumanhallinta- ja lipunmyyntijärjestelmiä. Suomisportin osalta järjestelmiä voidaan vihdoin integroida rekisteriin niin, että ne voivat esimerkiksi jo pelaajan turnausilmoittautumisen yhteydessä käydä hakemassa tietoa siitä, onko pelaajalla aktiivinen pelaajalisenssi, joka oikeuttaa turnauksiin osallistumisen.

– Meille liitossa on tärkeää, että kilpapelaaminen on huomattu positiivisena ilmiönä Suomessa. Huipulla harjoittelevat pelaajat käyttävät harjoitteluohjelmassaan runsaasti fyysistä harjoittelua, sillä vaikka e-urheilussa on toistaiseksi vain muutamia, pienemmillä harrastajamäärillä pelattavia pelejä, jotka vaativat liikuntaa (laserpelit, tanssipelaaminen, sim racing), hyvä suorituskyky ääritilanteissa paineen alla toimii parhaiten vain hyvässä fyysisessä kunnossa. Ammattilaisjoukkueet käyttävät nykyisin erikseen valmentajia ja psykologeja. Huipulla kaikki keinot käytetään, toisinaan myös ne kielletytkin keinot, mihin on syytä puuttua. Tästä syystä teemme yhteistyötä eri toimijoiden, esimerkiksi antidopingiin ja pelimanipulointiin erikoistuneiden tahojen kanssa.

Lisätietoa Suomen elektronisen urheilun liitosta www.seul.fi

Tutustu Suomisportiin www.suomisport.fi . Rekisteröityminen palveluun on maksutonta eikä edellytä ostoksia.

 

Valokuva: Lauri Ellilä / Eventphotography.fi